حفاظت از خاک و منابع طبیعی با کمک ارتش و سازمان جنگل ها

جنگل های ایران 8/8 درصد مساحت كشور را تشکیل می دهند که طبق نظر کارشناسان ارزش اقتصادی آن 300 هزار میلیارد ریالی برآورد شده است اما امروزه فشارهای مازاد بر ظرفیت این منابع الهی چالش‌های جدی به همراه دارد. به عنوان مثال هم اکنون سرانه جنگل ایران 17/0 هكتار اما سرانه جنگل دنیا 62/0 هكتار است. مقايسه اين آمار ضرورت توجه به حفظ، احياء و توسعه جنگل‌های كشور را نشان می‌دهد.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری كشور طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را تاكنون اجرا كرده يا در دست اجرا دارد تا ضمن كاهش فشار و جلوگيری از برداشت بی‌رويه، اقدام به حفاظت و احياء جنگل‌ها کند.

به گفته خلیل آقایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، هم اکنون طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) ایران در ردیف کشورهایی قرار دارد که توانسته سطح جنگل های خودش را حفظ کند اما برای حفاظت از منابع ارزشمند خاک و همچنین جنگل ها و مراتع کشور نیازمند مشارکت و بسیج همگانی هستیم و یک سازمان به تنهایی قادر به حفاظت از منابع طبیعی کشور نیست.

ارتش جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در این زمینه پیشگام شد و برای درختکاری در سراسر کشور اعلام آمادگی کرد تا سازمان جنگل ها و ارتش در کنار یکدیگر از خاک کشور محافظت کنند.

حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در مراسم روز درختکاری خطاب به رییس سازمان جنگل ها در این خصوص بیان کرده است: اگر نهال در اختیار ارتش قرار داده شود این ظرفیت وجود دارد در مناطقی که نیروی انسانی کمتر وجود دارد ارتش مناطق مورد نظر را نهال کاری کند.

آقایی نیز ضمن ابراز خرسندی از انجام این کار عنوان کرده است: بسیار جای خوشبختی است که امروز نیروهای مسلح کشور در مسوولیت های اجتماعی و سرسبزی ایران عزیز تلاش می کنند و ما این آمادگی را داریم که عرصه در اختیار شما قرار دهیم و پس از کاشت درخت محل درختکاری را بنام ارتش نامگذاری کنیم و حفاظت آن را به شما واگذار کنیم.

وی همچنین بیان کرده است: اگر به منابع  طبیعی توجه کنیم دیگر شاهد سیل، ریزگرد و آلودگی هوا نخواهیم بود. از سال آینده برای از بین بردن و رفع شبهه هایی درباره آمار جنگل های کشور، سطح جنگل های کشور را از طریق کاداستر مشخص می‌کنیم و آن را معیار کار و نقشه راه مان قرار می دهیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا