توسعه استفاده از پهپادها در حوزه های غیرنظامی

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر منوچهر منطقی با اشاره به اینکه استفاده از پهپادها در حوزه های غیرنظامی در دنیا توسعه یافته است، اظهار کرد: برآورد می شود تا پنج سال دیگر، 70 درصد پهپادهای ساخته شده در حوزه های غیرنظامی و تجاری کاربرد داشته باشد.

وی یکی از مهم ترین کارهای پهپادها در حوزه غیرنظامی را مراقبت خواند و افزود: مراقبت از جنگل ها، خطوط انتقال نفت و گاز، شناسایی آلودگی های سطح دریا و نجات شناورهای سرگردان در دریا و اقیانوس ها و در آخر استفاده از پهپادها در حوزه نظامی، از کاربردهای پهپادها به شمار می رود.

منطقی، با اشاره به این که حوزه فعالیت پهپادها در زمینه غیرنظامی وسیع تر است، تصریح کرد: در صورتی که نهادهای مرتبط درخواست دهند، می توانند از این پهپادها در حوزه های مراقبتی نیز استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به رشد خوب کشور در تولید پهپادها، پیشنهاد داده ایم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه توسعه پهپادها در بخش های تجاری ورود کند. برای عملی شدن این طرح نیز مذاکراتی با وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست داشته ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی بیان کرد: دو سال پیش برای مسوولان سازمان محیط زیست به صورت آزمایشی استفاده پهپادها در پیشگیری از حریق های ناگهانی به ویژه در فصل تابستان را در جنگل های گلستان اجرا کردیم؛ اما پاسخی از آن ها دریافت نکردیم تا این که اخیرا خود سازمان برای خرید این پهپادها به صورت رسمی قدم پیش گذاشت.

منطقی با اشاره به این که از پهپادها در جنگل های استان فارس برای اولین بار استفاده شد، گفت: پس از سفر هیات دولت به استان فارس و اعلام درخواست سازمان محیط زیست، برای اولین بار از پهپادها در جنگل های اطراف استان فارس استفاده کردیم و در حال حاضر نیز نیروهای متخصص در این استان مستقر هستند.

وی با بیان این که در تولید پهپادها هیچ محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: اگر کشور به این تصمیم برسد که از پهپادهای تولید شده در سطح وسیعی استفاده کند، صنعت هوایی هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در پایان اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان زیادی در کشور تخصص تولید تمام قطعات پهپادها را دارند. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا