ایران نباید از قافله استفاده بهینه از گیاهان دارویی عقب بماند

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه حدود هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که 1400 تا 1800 گونه آن دارای اثر دارویی است،گفت:ایران با داشتن پیشینه و قدمت طولانی در این حوزه و تنوع زیست محیطی نباید از قافله استفاده بهینه از گیاهان دارویی عقب بماند.

به گزارش ایرنا، محمود خدادوست در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی به زمان و هزینه تولید یک دارو اشاره کرد و گفت:برای تولید یک دارو بیش از 800 میلیون دلار هزینه و بین 10 تا 17 سال زمان نیاز است.

وی تصریح کرد:باتوجه به این پروسه در سال 2008 میلادی فقط 31 داروی جدید به بازار دارویی وارد شده است.

وی افزود: همه به دنبال کوتاه کردن زمان و کاهش هزینه تولید برای ساخت دارو هستند که یکی از راهکارها استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی است.

وی به تنوع اقلیمی در ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع اقلیمی در ایران این کشور مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.

خدادوست اعلام کرد: بر اساس مطالعه انجام شده بر روی یک هزار و 355 دارو بالغ بر 30 درصد به نوعی دارای پایه طبیعی بوده که این رقم نشان دهنده تمایل مردم دنیا به این گونه داروها است.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت اظهار کرد: همچنین در خصوص داروهای ضد سرطان نیز بر اساس این بررسی داروهایی که دارای پایه طبیعی اعم از گیاه، مواد معدنی و حیوانی باشند به 33 درصد می رسد.

وی ادامه داد: به جز چند کشور اغلب کشورهای دنیا از جمله ایران در تلاش هستند از این ظرفیت برای درمان بیماران استفاده کنند.

وی همچنین به استفاده از داروهای گیاهی در کشور تاکید کرد و گفت: بر اساس اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه پنجم سیاست های ابلاغی حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری و سند ملی توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی باید بستر لازم برای استفاده از این داروها فراهم شود.

وی بر لزوم ضابطه مند و قانونمندی این داروها تاکید کرد و گفت: اینگونه داروها نباید به صورت خودسرانه و بدون توجه به اثرات آنها استفاده شود.

خدا دوست بر نظارت بر تولید و عرضه داروهای گیاهی تاکید کرد و گفت: باید از تبلیغات کاذب و سودجویی در این زمینه جلوگیری کرد تا مردم با آرامش از اینگونه داروها استفاده کنند.

وی ادامه داد:متاسفانه از گیاهان دارویی استفاده صحیح نمی کنیم که این رویه باید تغییر کند.

خدادوست با بیان اینکه بر اساس برآورد 750 هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد گفت:از این میزان حدود 75 هزار گونه گیاهی دارای اثر دارویی هستند که 20 هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می گیرند.

وی اظهار کرد: علیرغم تنوع و قابلیت های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می رسند که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور فراهم آید.

وی اظهار کرد: دنیا با بهره گیری از منابع معتبر در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در صدد است، مسیر کاربردی کردن آنها را کوتاه تر کند تا مردم از مزایا و فواید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بهره لازم را ببرند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت از استادان، دانشجویان و محققان تقاضا کرد در رسیدن به اهداف بلند کشور و استفاده بهینه از گیاهان دارویی یاری کنند تا جلوی خام فروشی گیاهان دارویی گرفته شود.

در پایان مراسم اختتامیه چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی از 10 پوستر برگزیده و 28 سخنران تقدیر و تشکر به عمل آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا