مشاوره بیهوشی نیاز قبل،حین و بعد از جراحی

مشاوره بیهوشی، ملاقاتی بین بیمار در آستانه عمل جراحی و متخصص بیهوشی است. در طی این فرآیند، متخصص بیهوشی، وضعیت سلامت عمومی بیمار را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت نیاز، آزمایش‌هایی تکمیلی را برای فرد تجویز می‌کند.

انجام این مشاوره به متخصص بیهوشی کمک می‌کند تا وضعیت بیمار را قبل، حین و بعد از عمل جراحی با دقت بیشتری کنترل نموده و در مورد اقدامات لازم پس از عمل تصمیم‌گیری کند.

دکتر مهشید رنجبران، متخصص بیهوشی و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، چرایی انجام مشاوره بیهوشی را تشریح کرد.

مشاوره بیهوشی برای همه بیماران در آستانه عمل جراحی لازم است؟

دکتر رنجبران گفت: این سوال برای بسیاری از مراجعین پیش می‌آید که ضرورت مشاوره بیهوشی چیست و چرا برای یک جراحی ساده باید مشاوره شوند؟ واقعیت این است که بسیاری از بیمارانی که قرار است تحت عمل جراحی خاصی قرار بگیرند، از سایر جهات سالم هستند؛ اما رویکرد کلی برای همه افراد در آستانه عمل جراحی این است که باید از فیلتر مشاوره بیهوشی عبور کنند. البته روند مشاوره بیهوشی و مراحلی که هر بیمار باید طی کند (انجام آزمایش‌های تکمیلی)، مورد به مورد متفاوت خواهد بود.

وی افزود: یک مشاوره ساده پزشکی، نخستین اقدامی است که بر روی همه بیماران انجام می‌شود؛ این جلسه مشاوره شامل بررسی سابقه پزشکی، داروهای مصرفی، عادت‌های خاص، تست عملکرد قلبی و ریوی است. برمبنای توضیحات بیمار و اطلاعات به دست آمده، متخصص بیهوشی در خصوص لزوم انجام آزمایش‌های تکمیلی، تصمیم‌گیری می‌کند. 

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت چک لیستی را در اختیار ما قرار داده است که در شرایط پذیرش تعداد زیاد بیمار و عدم امکان گفتگوی مستقیم بیمار با متخصص، این سوالات از بیمار پرسیده شده و بر اساس پاسخ‌ها، تصمیم گرفته می‌شود که کدام بیمار به رسیدگی بیشتر نیاز دارد.

دکتر رنجبران گفت: این امکان وجود دارد که پس از این بررسی‌ها، متخصص بیهوشی به این جمع‌بندی برسد که عمل جراحی را به تعویق بیاندازد. به‌عنوان مثال، بیمار برای انجام عمل جراحی ستون فقرات مراجعه می‌کند، اما پس از مشاوره بیهوشی مشخص می‌شود که بیمار ازنظر قلبی به بررسی بیشتری نیاز دارد؛ درنتیجه متخصص بیهوشی، بیمار را به متخصص قلب ارجاع می‌دهد تا در حین عمل و حتی در آینده، مشکلی برای بیمار پیش ایجاد نشود.

مشاوره بیهوشی، نیاز قبل، حین و بعد از عمل جراحی

دکتر رنجبران با اشاره به اینکه مشاوره بیهوشی صرفا به قبل از عمل جراحی خلاصه نمی‌شود، افزود: این مشاوره هر سه بازه زمانی قبل، حین و بعد از عمل جراحی را پوشش می‌دهد. به‌عنوان مثال، بررسی‌های انجام شده بر روی بیمار، به متخصص بیهوشی کمک می‌کند تا بیماری‌های زمینه‌ای مانند قند خون را در حین عمل جراحی با دقت کنترل کرده و در مورد اقدام‌های لازم پس از عمل مانند انتقال بیمار به ICU یا ویزیت توسط متخصص دیگر، تصمیم بگیرد.

کاهش استرس عمل جراحی با مشاوره بیهوشی

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا تأکید کرد: برخی بیماران قبل از عمل جراحی، در مورد بیهوشی، مراحل عمل و داروهای مصرفی تحقیق می‌کنند؛ درنتیجه، هنگام مراجعه به متخصص بیهوشی و با دریافت راهنمایی‌های لازم، نسبت به عمل جراحی نگرانی کمتری پیدا می‌کنند. اما نقطه مقابل این گروه، بیمارانی هستند که اهمیت چندانی برای سلامتی خود قائل نشده و به فلسفه مشاوره بیهوشی توجه نمی‌کنند. این دسته از بیماران با آگاهی از شرایط و مراحل عمل، دچار استرس می‌شوند.

دکتر رنجبران گفت: توصیه ما به بیماران این است که در عین کسب آگاهی‌های لازم در مورد عمل، چندان هم در ریز مطالب، کنجکاوی نکنند و نسبت به اتفاقاتی که در پیش دارند، آگاهی متوسطی داشته باشند تا با استرس کمتری عمل جراحی و روند بهبود را سپری کنند. 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا برای این بیهوشی طولانی در حین جراحی باید فکری کرد مطلب جالبی بود

  2. واقعا برای این بیهوشی طولانی در حین جراحی باید فکری کرد مطلب جالبی بود

  3. واقعا برای این بیهوشی طولانی در حین جراحی باید فکری کرد مطلب جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا