بهترین روش برای رفع «واریکوسل»

سلامت باروری، یکی از اولویت‌های سازمان بهداشت جهانی است و ناباروری یکی از اجزای حیاتی مربوط به نگرانی‌های مربوط به این سازمان است. نرخ ناباروری در ایران حدود 11 درصد است که بیشتر آن به ناباروری اولیه و بخش کوچکی نیز به ناباروری ثانویه مربوط است. همچنین طبق آمار، 34 درصد بیماری علت ناباروری‌ها در زوج‌های ایرانی به دلیل مشکلات یا بیماری‌های مردان است. در این میان، بیماری «واریکوسل» شناخته‌شده‌ترین علت در ناباروری مردانه است که البته از علت‌های قابل‌برگشت محسوب می‌شود.

امروزه تکنیک‌های رادیولوژیک (مانند آمبولیزاسیون و یا اسکلروتراپی)، تکنیک‌های جراحی باز برای بستن رگ‌های اسپرم، جراحی‌های میکروسکوپی و جراحی واریکوسلکتومی برای درمان واریکوسل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نرخ ناباروری در ایران حدود 11 درصد است که بیشتر آن به ناباروری اولیه و بخش کوچکی نیز به ناباروری ثانویه مربوط است. همچنین طبق آمار، 34 درصد بیماری علت ناباروری‌ها در زوج‌های ایرانی به دلیل مشکلات یا بیماری‌های مردان است.

در این رابطه، مطالعه‌ای توسط محققین ایرانی انجام‌شده که در آن تاثیر سه تکنیک رایج واریکوسلکتومی در مردان نابارور ایرانی به منظور رفع مشکل واریکوسل و بازگشت باروری در آنان با یکدیگر مقایسه شده است. این سه تکنیک مختلف جراحی، عبارتند از: پالومو، ایوانیسویچ و لاپاروسکوپی.

در این مطالعه، محققینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مردان ناباروری را که تشخیص واریکوسل در آن‌ها داده شده بود، به صورت تصادفی انتخاب نموده و ضمن معاینه فیزیکی (قابلیت لمس و درجه واریکوسل)، تحلیل اسپرم را برای هر آن‌ها انجام دادند.

سه ماه پس از جراحی نیز، پارامترهای اسپرم و عوارض جراحی در همه بیماران از طریق معاینات بالینی انجام شد و همچنین آزمایش اولتراسوند و تحلیل اسپرم روی آن‌ها صورت گرفت. در این پژوهش، همه جراحی‌ها توسط اورولوژیست یکسان انجام گرفت.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که بین سه گروه، از نظر میانگین زمان جراحی و نوع بیهوشی اختلاف معنی‌داری وجود دارد و جراحی با تکنیک پالومو، با عوارض کمتری نسبت به روش‌های دیگر همراه است. اما درد پس از جراحی در هر سه روش یکسان بود.

همچنین تحلیل اسپرم‌ پس از جراحی در همه بیماران نشان داد که غلظت اسپرم، تحرک نرمال و مورفولوژی نرمال تنها در تعداد معدودی از بیماران (زیر 10 درصد) کاهش نشان داد.

به علاوه نتایج حاصله از این پژوهش که در نشریه بین‌المللی و انگلیسی زبان جهاد دانشگاهی، International Journal of Fertility and Sterility منتشر شده است، حاکی از بهبود چشمگیر مقدار میانگین پارامترهای اسپرم پس از جراحی بود که در همه گروه‌هایی که عمل جراحی واریکوسلکتومی انجام داده بودند، دیده شد. همچنین یافته‌ها نشان داد که عمل واریکوسلکتومی به بهبود آتروفی کمک می‌کند. آتروفی، آتروفی به معنی لاغر شدن یک عضو یا بافت است که معمولا به علت اختلال در خون‌رسانی بافت و یا کار نکشیدن از عضو به وجود می‌آید.

دکتر علی کبیر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکاران پژوهشی او در نتیجه‌گیری از مطالعه خود می‌گویند: «واریکوسلکتومی، عملی است که پارامترهای اسپرم را بهبود می‌بخشد. ولی در تحقیق ما، هر سه روش جراحی از نظر تحرک و مورفولوژی اسپرم عملکرد یکسانی نشان دادند. با این حال، تکنیک ایوانیسویچ از نظر غلظت اسپرم بهتر عمل کرد و تکنیک پالومو نیز از نظر عوارض جراحی کمترین عوارض را داشت».

طبق اظهار این محققین: «به‌نظر می‌رسد که نیاز به انجام مطالعات بیشتری با دوره‌های پیگیری طولانی‌تری نیاز است تا اثر انواع مختلف واریکوسلکتومی بر پارامترهای اسپرم و همچنین نرخ بارداری در ایران، بهتر مشخص شود».

نتایج این پژوهش با مقایسه تکنیک‌های مختلف عمل واریکوسلکتومی، می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین روش به مردم و پزشکان کمک کند.

 

گزارش: دکتر محمدرضا دلفیه

منبع: International Journal of Fertility and Sterility

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا