تولید گوشت بیشتر با تغییر و اصلاح باکتری روده گاو

باکتری‌های روده تنها به انسان اختصاص ندارد و سیستم گوارش موجودات دیگر نیز میزبان تنوعی از این ارگانیسم‌های میکروسکوپی هستند. در گاوها، باکتری روده برای توانایی پردازش رژیم غذایی با فیبر بالا حیاتی است؛ درعین‌حال، بدلیل وجود این باکتری ها، مقادیر زیادی گاز متان در شکمبه گاو تولید می‌شود که از طریق اروغ زدن یا دفع گاز، خارج می شود.

گاز متان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای محسوب می شود و توانایی این گاز در جذب دما 25 برابر دی اکسید کربن است؛ از همین رو، کاهش تولید گاز متان توسط گاوها تأثیر بسزایی بر محیط‌ زیست خواهد داشت.

اصلاح میکروبیوم گاو برای تولید گوشت بیشتر با مصرف غذای کمتر، صنعت تولید گوشت را سودآورتر می کند. اما تغییر و اصلاح میکروبیوم کار چندان ساده‌ای نیست. برای این کار باید نخست مشخص کرد که چه میکروب‌هایی در روده وجود داشته و چه نقشی ایفا می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ (انگلیس) به سرپرستی میک واتسون (Mick Watson)، باکتری روده 43 رأس گاو اسکاتلندی را از روی نمونه غذای هضم شده مورد بررسی قرار دادند؛ سپس ژنوم ارگانیسم‌های موجود، تعیین توالی داده و نقش هرکدام از باکتری‌ها مشخص شدند.

میکروب‌های آرکیا (archaea microbes) مسئول تولید گاز متان شناسایی شدند. از طریق توالی DNA، همچنین آنزیم‌های گوارشی جدید کشف شدند. درک بهتر از میکروبیوم روده گاوها، به محققان کمک می کند تا در آینده، رژیم غذایی مناسب حیوانات را ارائه کنند.

نتایج این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شد.

منبع: futurism