نتایج خیره کننده آزمایش خودروهای بدون راننده

گزارش جدید منتشر شده از سوی شرکت گوگل نشان می دهد که خودروهای بدون راننده این شرکت که به صورت آزمایشی در شهر کالیفرنیا از ایالات متحده آمریکا در حال آزمایش هستند ، طی شش سال گذشته تنها یازده مورد تصادف جزئی داشته اند و آمارهای ثبت شده در این شهر نیز صحت این موضوع را تائید می کند .

در همین زمینه کریس اورمسان Chris Urmson  مدیر این پروژه در شرکت گوگل اعلام کرد : " هنگامی که شما زمان زیادی را در جاده ها سپری می کنید ، احتمال بروز تصادف وجود دارد . حال اگر شما در خودروهای معمولی باشید یا خودروهای بدون راننده ، تفاوت زیادی در اصل ماجرا نخواهد داشت . خوشبختانه در طول شش سال گذشته که ما این پروژه آزمایشی را آغاز کردیم ، تنها شاهد یازده مورد تصادف جزئی از سوی خودروهای بدون راننده خود بودیم که در این تصادف ها خسارات وارده بسیار کم بوده و هیچ تلفات انسانی و جراحاتی نیز گزارش نشده است .  طی این مدت ، خودروهای مورد آزمایش قرار گرفته ، مجموعا یک میلیون و 700 هزار مایل ( برابر با 2 میلیون و 700 هزار کیلومتر ) مسیر پیموده اند و این تعداد تصادف برای خودروهای هوشمند بدون راننده در این مسافت طولانی ، آمار قابل قبولی است . "

آزمایش خودروهای بدون سرنشین گوگل در حالی با موفقیت رو به رو شده است که چندی پیش  گروهی از پژوهشگران استرالیائی اعلام کردند که بر اساس پیش بینی آنها ، استفاده گسترده از خودروهای بدون راننده تا ده سال آینده از سوی عموم مردم مورد استقبال قرار خواهد گرفت. 

دکتر Ba Tuong Vo  دستیار پرفسور و از اساتید دانشگاه کورتین در استرالیا  Curtin University ، در این مورد اعلام کرد : تیم  پژوهشگران تحت نظر وی توانسته اند خودروئی طراحی کنند که بدون نیاز به هدایت توسط انسان می تواند در مسیری مستقیم حرکت کرده و اشیا و موانع اطرافش را شناسائی کند. قدم بعدی ما طراحی یک سیستم کامپیوتری هوشمند است که مانند مغز عمل کرده و بتواند در مقابل موانع شناسائی شده ، عکس العمل مقتضی نشان داده و زمانی که یک شی یا خودرو دیگر در مسیر حرکتی وی ظاهر شد ، اقدامی درست انجام دهد .

بر اساس پژوهش های انجام شده توسط این گروه تحقیقاتی ، برای دستیابی به این هدف باید تعدادی سنسورهای مختلف در بخش های مختلف خودرو نصب شوند که مانند چشم و گوش خودرو عمل کرده و اطلاعات خود را به سیستم مرکزی هوشمند کامپیوتری ارسال کنند . این سیستم باید با استفاده از الگوریتمی پیچیده ، حجم زیاد اطلاعات دریافتی در هر لحظه را به سرعت تجزیه و تحلیل کرده و فرمان های مقتضی را جهت هدایت خودرو صادر کند.

دکتر Ba Tuong Vo در ادامه گزارش خود می نویسد : هدف اصلی ما استفاده از سنسورها ، رادارها ، لیزرها و کامپیوترهای موجود در بازار است تا با استفاده از این امکانات بتوانیم خودروئی بدون راننده و ارزان قیمت تولید کنیم که عموم مردم توانائی خرید و استفاده از آن را داشته باشند. اگرچه در حال حاضر تعداد معدودی خودرو بدون راننده در دنیا وجود دارد ولی قیمت بسیار زیاد چند صد هزار دلاری آن ها ، استفاده عمومی از این نوع خودرو ها را به صورت گسترده ، غیر ممکن می کند.

مدیر این تیم پژوهشی اعتقاد دارد طراحی و ساخت خودروی بدون راننده یک چالش بزرگ در این صنعت خواهد بود زیرا در این خودروها تمامی فعالیت های رانندگی و کنترل خودرو در اختیار کامپیوتر مرکزی است، بر خلاف آنچه امروزه به عنوان سیستم های دستیار راننده در خودروها نصب می شوند و تنها یک وظیفه بر عهده دارند . برای مثال این تکنولوژی های جدید در خودروهای فعلی به راننده در صورت خارج شدن از مسیر اصلی اخطار می دهند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا