نوعی باکتری روده‌ای می‌تواند سبب بیماری خودایمنی شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،این تحقیق نشان داد که برخی از بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری‌های خودایمنی کبدی و بیماری "لوپوس"(lupus) به طور بالقوه می‌توانند با یک آنتی بیوتیک یا واکسن که به باکتری‌های خاص حمله می‌کنند، درمان شوند.

شمار زیادی از تحقیقات اخیر درباره‌ کشف تاثیر چشمگیر ریزاندامگان همزیست روده در بدن ما بوده است.مطالعه جدید محققان دانشگاه ییل برای درک ارتباط بین باکتری‌های روده و برخی بیماری‌های خودایمنی است.

در این تحقیق محققان پی بردند یک باکتری بنام ""Enterococcus gallinarum قادر است تا خودبخود از روده به چندین اندام دیگر، از جمله کبد، طحال و گروه‌های لنفاوی انتقال یابد.

محققان با استفاده از موش‌هایی که به طور ژنتیکی در معرض بیماری‌های خود ایمنی قرار گرفته بودند، باکتری‌هایی بنام "فاکتورهای ترویج خودایمنی"(autoimmune promoting factors) را شناسایی کردند که باعث تولید التهاب و آنتی بادی‌های خاصی می‌شوند.

محققان همچنین تایید کردند که این باکتری در کبد بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی یافت شده است.این تحقیق راه حل جدیدی برای درمان انواع بیماری‌های خودایمنی که می‌تواند منشاء باکتریایی داشته باشد، ارائه کرده است.

این تحقیق در مجله "Science" منتشر شد