بررسی ضعف ژنتیکی فراعنه مصر باستان

پژوهشگران در کشور سوئیس در حال انجام بررسی های جدیدی در مورد مومیائی های مصر باستان و فراعنه این سرزمین هستند . در این مطالعات دکتر فرانک روهلی Frank Rühli مدیر موسسه تکامل و فرگشت پزشکی دانشگاه زوریخ  Institute of Evolutionary Medicine at the University of Zurich به همراه تیمی از دانشجویان خود در حال بررسی و آنالیز 259 مومیائی از فراعنه مصر است . هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این سوال است که آیا این افراد در طول دوران حکومت خود همواره با نزدیکان خود ازدواج کرده اند ؟

بر اساس متون تاریخی و روایات و مستندات مکتوب ، مشخص می شود که فراعنه سلسله های مختلف مصر بر این موضوع تاکید داشتند که آن ها از نسل خدایان بوده و دارای خونی مقدس هستند و به همین دلیل برای حفظ خلوص خون خود همواره با نزدیکان خود ازدواج کرده و این موضوع به تدریج سبب بروز مشکلات ژنتیکی در آن ها شده است . در این پژوهش ها تنها به موارد ازدواج احتمالی با بستگان نزدیک پرداخته شده است .

دکتر فرانک روهلی در این رابطه به شبکه دیسکاوری Discovery News  گفت :  " تفاوت و اختلاف قد  فراعنه نسبت به  افراد غیر خانواده سلطنتی  بسیار کمتر است  و این موضوع می تواند یکی از نشانه های ازدواج با نزدیکان باشد . "

این مطالعات همچنین نشان می دهد که قد فراعنه به طور کلی بلند تر از افراد خارج از خاندان سلطنتی است و مردم همدوره خود بوده و در این میان قد فرعون رامسس دوم Ramses II  از همه فراعنه بلندتر است . از سوی دیگر بررسی قد ملکه ها و افراد خارج از خاندان سلطنتی ، تفاوت چندانی نداشته و این الگوی مورد مطالعه قرار گرفته همچنین به نحوه زندگی اشرافی این افراد نیز اشاره می کند .

در همین زمینه  بری بوگین Barry Bogin از دیگر پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی که از دانشگاه لوگبورگ Loughborough University به این پروزه ملحق شده است اعلام کرد : "  میانگین قد و تنوع موجود در قد افراد هر جامعه ای بازتاب کننده کیفیت و محیط زیست آن ها است . در حقیقت قد بلند مردان خاندان سلطنتی مصر باستان می تواند به نوعی اشاره کننده نحوه زندگی آن ها باشد . "

لازم به توضیح است که این پزوهشگر همچنین برای دستیابی به نتایج دقیق تر در مورد فرضیه خود ، اقدام به اندازه گیری تنوع قد در کودکان خانواده های فقیر و ثروتمند کرده است .

در پایان لازم به توضیح است که در اواخر بسیاری از سلسله های مصر باستان شاهد ضعف عمومی و عدم سلامت جسمی فراعنه هستیم که یکی از مهمترین فرضیات مطرح شده در این زمینه ، اختلالات زنتیکی ناشی از ازدواج های پیاپی اجداد این فراعنه با نزدیکان خود بوده که مسبب ضعیف شدن ژن آن ها و کاهش سطح سلامت عمومی شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا