اخبار جعلی سریع‌تر از اخبار واقعی پخش می‌شوند

نوع انتشار اخبار در دنیای امروزی ما به‌شدت متفاوت شده است. استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی موجب شده است که بسیاری از ما به خواندن سرفصل اخبار از روی تلفن‌های همراه هوشمندمان عادت کرده باشیم. در این میان شبکه‌هایی مانند توییتر توانسته‌اند تا باقابلیت‌هایی مانند توییت مجدد یک خبر، نقش عمده‌ای در انتشار اخبار ایفا کنند ولی تحقیقات جدید دانشمندان نشان از این دارد که این نقش، چندان جنبه مثبتی نداشته است.

بر اساس تحقیقات جدید مجله علوم، اخبار جعلی به‌شدت سریع‌تر از اخبار واقعی در دنیای مجازی منتشر می‌شوند. این مرکز با بررسی اخبار و توییت‌ها در بازه زمانی بین سال‌های 2006 تا 2017 توانست تا به این نتیجه‌گیری برسد که اخبار جعلی به‌مراتب بیشتر از اخبار واقعی با نشر مجدد روبرو می‌شوند.

این پژوهش بر روی اخباری تمرکز داشت که به‌صورت متوسط به 3 میلیون بازدید می‌رسیدند. این بررسی نشان داد که نشر مجدد اخبار واقعی معمولا به‌ندرت به جمعیتی بیش از 1000 نفر می‌رسیدند درحالی‌که اخبار جعلی با آماری بین 1000 تا 100 هزار نفر روبرو بودند.

از جمله نکات جالب این تحقیق این بود که در آن اخبار منتشر شده توسط روبات‌ها و انسان‌ها تفکیک شده بودند. این تفکیک نشان داده بود که روبات‌ها با اخبار به‌صورت یکسان برخورد کرده و اخبار جعلی و واقعی را به یک اندازه منتشر می‌کنند ولی انسان‌ها تمایل عجیبی به نشر اخبار جعلی دارند.

دلیل اصلی انتشار اخبار علی نیز عنصر غافلگیری بوده است. این اخبار معمولا با رفتارهایی ماند نفرت، ترس و … همراه بوده‌اند و به همین دلیل نیز توییت مجدد آن‌ها انجام شده است. شایان ذکر است که تلاش برای تماس با توییتر در این زمینه با عدم اظهارنظر مسئولان این شبکه اجتماعی همراه بود.

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا