چگونه نام خود را در دنیای دانش جاودانه کنیم؟

قطعاً تاکنون مشاهده کرده‌اید که بسیاری از پدیده‌های علمی مانند ستاره‌های دنباله‌دار، حیوانات کشف‌شده، مسائل ریاضی و … به نام افرادی خاص شهرت یافته و نام‌گذاری می‌شوند. ممکن است این سؤال برای بسیاری از افراد پیش‌آمده باشد که چگونه می‌توانیم نام خود را به این صورت جاودانه کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت چندراه مختلف وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید نام خود را در کتاب‌های تاریخ، همراه با دانشمندان و مخترعان، قرار دهید. این بستگی به شما دارد که کدام راه را انتخاب می‌کنید؟ در اینجا برخی از محتمل‌ترین موارد منتهی به این هدف را معرفی می‌کنیم:

اگر به ستاره‌شناسی و مطالعه دنباله‌دارها علاقه‌مند هستید یا حوزه ریاضیات برایتان جذاب است، فرد خوش‌شانسی محسوب می‌شوید. شما می‌توانید برای کشف تعداد زیادی شهاب‌سنگ‌ها و دنباله‌دارهای ناشناخته اقدام کرده یا روشی جدید برای حل مسائل مختلف ریاضی که تاکنون حل‌نشده‌اند یا ارائه روشی جدید برای حل یکی از مسائل حل‌شده ریاضی، نام خود را در دنیای علم وارد کنید.

انجام کشفی جدید

اگر به ستاره‌شناسی و مطالعه دنباله‌دارها علاقه‌مند هستید یا حوزه ریاضیات برایتان جذاب است، فرد خوش‌شانسی محسوب می‌شوید. شما می‌توانید برای کشف تعداد زیادی شهاب‌سنگ‌ها و دنباله‌دارهای ناشناخته اقدام کرده یا روشی جدید برای حل مسائل مختلف ریاضی که تاکنون حل‌نشده‌اند یا ارائه روشی جدید برای حل یکی از مسائل حل‌شده ریاضی، نام خود را در دنیای علم وارد کنید. باید در نظر داشته باشید که این موضوع در تمامی حوزه‌های علم و دانش یکسان نبوده و قابل کاربرد نیست. برای نمونه اگر شما یک‌خرده سیاره یا گونه‌ای ناشناخته و جدید از جانوران را کشف کنید، تضمینی برای اطلاق نام شما بر این کشف جدید وجود نداشته و در این موارد شما تنها می‌توانید آن را به نام فرد دیگری معرفی کنید که می‌تواند نام مادر یا یکی از اعضای خانواده شما، حیوان خانگی و یا حتی هنرمند موردعلاقه شما باشد. 

مشهور شوید

همان‌طور که در بالا گفتیم در بسیاری از موارد، کشفیات جدید به نام افراد موردعلاقه دانشمندان و یا افراد مشهور در سطح جهانی نام‌گذاری می‌شوند. این نام می‌تواند نام یک دانشمند دیگر بوده و یا نام سیاستمداران (برای نمونه باراک اوباما)، ستاره‌های تلویزیونی و یا موسیقیدان‌ها باشد. به خاطر داشته باشید که این‌گونه نام‌گذاری‌ها برای کشفیات جدید اگر مرتبط با فردی شوند که هنوز زنده بوده و در قید حیات است، دارای دو بخش شده و یک نام لاتین نیز به آن اضافه خواهد شد. این سنت توسط یک طبیعی‌دان سوئدی به نام کارل لینایوس (Carl Linnaeus) پایه نهاده شد که این سیستم نام‌گذاری را ابداع کرد.

چیزی اختراع کنید

بسیاری از وسایل موجود در دنیا که مورداستفاده انسان قرار دارند نام‌گذاری شده و گزینه موجود برای شما، اختراع چیزی جدید است که با کمکان بتوانید نام خود را جاودانه کرده و آن را با اسم خود نام‌گذاری کنید.

برخی اختراعات مانند موتور دیزل نام خود را از مخترعشان گرفته‌اند، بنابراین اختراع وسیله‌ای کاربردی و جدید می‌تواند گزینه خوبی برای جاودانه کردن نام شما محسوب شود. البته این روش نیز همواره نتیجه‌بخش نبوده و ممکن است فرد دیگری اختراع شمارا تکمیل کرده و کاربردی‌تر به جامعه ارائه دهد و درنتیجه محصول جدید بانامی دیگر بر پایه اختراع شما شهرت پیدا می‌کند. متأسفانه این مورد به‌وفور در تاریخ علوم و اختراعات دیده‌شده است.

سرمایه‌گذاری مالی انجام دهید

اگر قصد ندارید سال‌ها برای علم و دانش تلاش کرده و زمان زیادی را صرف اختراع یا اکتشاف کنید، راهی نه‌چندان سخت و البته غیر جذاب نیز وجود دارد. شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری روی پژوهش‌های علمی و تحقیقات منجر به اختراعات و اکتشافات، شانس خود را برای قرارگرفتن نامتان روی یکی از موارد کشف‌شده یا اختراعات جدید امتحان کنید.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تمامی روش ها دشوار می باشد با این حساب دانشمندان از جایگاه خیلی بالایی برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا