سایه تصادف بعد از اتفاق

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم، دکتر کامران آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیان کرد: لازم است همه سرنشینان و رانندگان یک خودروی تصادف کرده برای ارزیابی احتمال مصدومیت به مراکز درمانی مراجعه داشته باشند. ترشح بعضی از مواد در بدن نظیر ادرنالین که در زمان وقوع تصادف و در واکنش به ضربه رخ می دهد می تواند درد ناشی از یک صدمه را از بین ببرد و چند ساعتی بعد درد ناشی از ضربه خود را نشان دهد.

وی در ادامه افزود: بجز سر و صورت، سیستم اسکلتی عضلانی بخصوص ستون فقرات و طناب نخاعی بدلیل ماهیت آن در تصادفات آسیب پذیر هستند، در صورتی که حتی بعد از تصادف رانندگی احساس خوب بودن دارید و قادر به راه رفتن و دور شدن از محل بدون مشکل هستید، لازم است یک ارزیابی طبی برای رد مصدومیت انجام شود . چرا که علاوه بر جراحات و آسیب های آنی و قابل رویت ناشی از رانندگی نظیر شکستگی ها، بریدگی و پارگی های پوست وعروق یا صدماتی که سریعا ایجاد درد و کوفتگی می کنند، فرد مصدوم ممکن است آسیب هایی دیده باشد که در همان لحظه هیچ نشانه ای نداشته باشد و گاهی هم ممکن است یک آسیب های شدید ساعت ها و حتی روزها بدون علامت بماند، لذا بایستی نسبت به علایم تاخیری احتمال آسیب هوشیار بود.

به گفته آزما، یکی از مهمترین علایم تاخیری بدنبال تصادفات رانندگی سردرد است.

این متخصص اشاره کرد: دلایل بسیار متعددی برای سردرد بدنبال تصادف وجود دارد. بجز سردرد های آنی که می تواند نشانه ای از شکستگی و یا ترومای باز ناشی از نفوذ یک شئ به داخل سر باشد، معمولا سردرد های با منشا آسیب گردن، عضلات، لیگامان ها و یا سردرد های ناشی از ضربات بسته و ملایم به مغز ممکن است تا روزها و یا حتی هفته ها بعد تظاهری نداشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: باید توجه داشت که در هر مرحله ای بخصوص موارد تاخیری در صورت همراه شدن سردرد با بعضی از علایم نظیر سرگیجه و تاری دید بدلیل احتمال صدمات جدی مغز و احتمال خونریزی از موارد اورژانس مراجعه به مراکز درمانی است .

آزما ادامه داد: علاوه برسردرد علایمی نظیر کمردرد و گردن درد و یا درد در ناحیه شانه و یا شکایاتی نظیر گزگز و خواب رفتگی و یا ضعف در اندام ها هم ممکن است چندین ساعت تا چندین روز بعد از تصادف بروز کند. این ها نیز می تواند نشانه‌هایی از یک آسیب جدی باشد بعنوان مثال درصورت صدمه به دیسک های بین مهره ای و یا خود مهره در ناحیه کمر، معمولا شکایات درد و درد های شبه سیاتیکی ساعت ها یا روزها بعد تظاهر می کند .

وی تاکید کرد: گاهی اوقات هم بدلیل حرکت سریع رفت و برگشتی و شلاقی شکل گردن در تصادفات رانندگی اجزای مختلف گردن ممکن است دچار آسیب شود که علایم این نوع آسیب که جز شایع ترین انواع آسیب های ناشی از تصادفات است، هم می تواند 24 ساعت یا دیرتر خود را نشان دهد بدین صورت که راننده یا سرنشین یک یا چند روز بعد از تصادفاتی که عمدتا اتومبیل از پشت دچار ضربه شود از گردن درد ، سردرد ، درد شانه و یا اختلالات حسی رنج برده و یا دچار خستگی ، اختلال در خواب و عدم تمرکز شده و تحریک پذیر می شوند.

این متخصص طب فیزیکی و توان بخشی شکم درد ناشی از تصادف را نشانه ای از خونریزی داخلی دانست و ادامه داد: شروع شکم درد ساعت ها یا حتی روزها بعد از یک تصادف رانندگی نیز می تواند نشانه ای از احتمال خونریزی داخلی باشد که نیازمند اقدامات درمانی سریع است و بنابراین نباید سرسری گرفته شود.

عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران در پایان اشاره کرد: اگر چه وقوع یک حادثه رانندگی استرس زاست ولی آسیب های روانی ناشی از آن می تواند مخفی تر و تشخیص آن مشکل تر از آسیب های جسمی باشد لذا حتی اگر روزها و هفته ها بعد از تصادف کاهش حافظه و تمرکز، تغییر در خواب و اشتها، تغییرات خلقی و رفتاری و شخصیتی و نظیر آن رخ دهد هم از موارد مشخص مراجعه به مراکز درمانی است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا