بررسی فعالیت‌های ترویجی نهادهای فرهنگی در حوزه کتاب

در این نشست موضوعات مختلفی در رابطه با مفهوم ترویج علم و مصادیق آن در حوزه‌های مختلف کشور موردنقد و بررسی قرار گرفت. در این برنامه نمایندگان کانون توسعه فرهنگی کودکان، شورای کتاب کودک، خبرگزاری کتاب ایران،نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد حضور داشتند.

بر اساس آمارهای موجود، تنها ۳۰ درصد مردم کشور به کتابخانه‌های مراجعه کرده و در این میان تنها ۱۰ درصد از مردم به‌عنوان عضو کتابخانه‌های کشور محسوب شده و تنها ۱ تا ۳ درصد از مردم کشور به‌طور دائمی به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

در ابتدای این نشست دکتر اکرم قدیمی مدیر گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تبیین اهداف و برنامه‌های این مرکز بر لزوم هماهنگی و همکاری مراکز مرتبط با حوزه ترویج علم در کشور تأکید کرده و خواستار تعامل این مراکز با یکدیگر شد. منیر همایونی از کانون توسعه فرهنگی کودکان نیز ضمن تشریح فعالیت‌های این کانون در راستای ترویج علم، به تأسیس کتابخانه‌های روستایی در سراسر کشور اشاره‌کرده و اعلام کرد که هدف اصلی این کانون توسعه و معرفی فرهنگ کتاب‌خوانی در سراسر ایران بوده و در این مسیر علاوه بر احداث کتابخانه‌های روستایی، با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آزمایشگاه‌هایی در مدارس محروم تأسیس کرده و کودکان را با مفاهیم پایه علمی، شناخت مشاهیر و هویت خود آشنا می‌کند.

نماینده شورای کتاب کودک نیز با اعلام اینکه این شورا از سال ۱۳۴۱ خورشیدی در حال تلاش برای ترویج علم و به‌ویژه تأسیس کتابخانه‌های کوچک در مناطق محروم بوده، افزود: مخاطبان اصلی این شورا، کودکان و نوجوانان بوده و هدف اصلی این شورا ترویج علم از طریق ادبیات است. شورای کتاب کودک با نهادها و سازمانی داخلی و بین‌المللی متعددی همکاری کرده و بسته‌های فرهنگی متعددی توسط این شورا در اختیار خانواده‌های مناطق محروم قرار می‌گیرد.

دکتر محمد جوهرچی معاون پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با اعلام این موضوع که بیش از سه هزار و چهارصد کتابخانه در سراسر کشور تحت پوشش این نهاد قرار دارد افزود: بر اساس آمارهای موجود، تنها ۳۰ درصد مردم کشور به کتابخانه‌های مراجعه کرده و در این میان تنها ۱۰ درصد از مردم به‌عنوان عضو کتابخانه‌های کشور محسوب شده و تنها ۱ تا ۳ درصد از مردم کشور به‌طور دائمی به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند. به گفته معاون پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی، مخاطبان کتابخانه‌های ایران عمدتاً دو گروه کودکان و نوجوانان و افراد کهن‌سال و بازنشستگان بوده و متأسفانه گروه سنی مابین این دو گروه، حضور چندانی در کتابخانه‌ها ندارند. وی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که متأسفانه بسیاری از مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها از این مراکز به‌عنوان محلی برای درس خواندن و آمادگی برای کنکور استفاده کرده و در حقیقت باهدفی دیگر به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با اعلام اینکه این سازمان مخاطبان خاصی داشته و نقش اصلی آن در تقسیم و تسهیم دانش در کشور است، افزود: سازمان اسناد نقش حافظه ملی ایران را ایفا کرده و بر اساس وظیفه خود هر کتابی در سراسر جهان مرتبط با ایران، انقلاب اسلامی و تشیع منتشر شود جمع‌آوری کرده و نگهداری می‌کند که این موارد همگی در حوزه دانش آشکار و صریح محسوب می‌شوند. وی انتشار ۵ نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی، فعالیت‌هایی از قبیل نقد و بررسی، کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و بررسی کتاب و سخنرانی‌های علمی را ازجمله فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی درزمینهٔ ترویج دانش دانست.

دکتر مهرناز خراسانچی رئیس کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، دیگر سخنران این جلسه بود که ضمن تشریح فعالیت‌های این کتابخانه، اعلام کرد که حوزه‌های فعالیت این کتابخانه، حوزه‌هایی است که جامعه مخاطب به آن نیاز دارد. وی با اعلام اینکه تنها در سه‌ماهه پائیز سال جاری این کتابخانه بیش از 11 هزار مراجعه‌کننده داشته است، از فعالیت‌های این کتابخانه در فضای مجازی و تأثیر آن در ترویج علم و معرفی کتاب؛ به‌عنوان الگویی مناسب برای ایجاد ارتباط بین مخاطبین و دنیای علم یادکرده و افزود کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد به‌عنوان تنها کتابخانه آسیا که عضو فدراسیون بین‌المللی بازی است، شناخته‌شده و در این مرکز با ارائه بازی‌های فکری جمعی و خانوادگی، تلاش می‌شود تا خانواده‌ها و افراد مختلف جامعه با کتاب و کتاب‌خوانی آشنا شده و به‌این‌ترتیب به ترویج علم کمک می‌شود.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا