حمایت وزارت علوم از خاتمه به کار تعدادی از اساتید پاره وقت

قرارداد همکاری تمامی استادان نیمه وقت دانشگاه آزاد از بهمن امسال به حق‌التدریس تبدیل وضعیت داده شد‌ اما برخی اعضای هیات علمی این دانشگاه هم به صورت یکطرفه و بدون هیچ گونه توضیحی لغو قرارداد شدند.

این تصمیم و اقدام دانشگاه آزاد، واکنش‌های بسیاری از سوی استادان نیمه وقت لغو قرار داده شده و همچنین دانشجویان این دانشگاه به همراه داشته است.

چندی پیش دکتر فرهاد رهبر، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص عنوان کرده است که  دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰ هزار عضو هیات علمی مستقل خود را دارد. تعدادی از اعضای هیات علمی از سال های گذشته به صورت نیمه‌وقت با دانشگاه همکاری می کردند. تعدادی هم به صورت حق‌التدریس با دانشگاه همکاری دارند، اما شرایط کنونی دانشگاه آزاد اسلامی با شرایط ۲۰ سال گذشته آن فرق کرده است.در گذشته قاعدتا تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اندک بود و این دانشگاه مجبور بود از توان اساتید سایر دانشگاه ها بهره ببرد و استاد حق‌التدریس بگیرد، اما امروز دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰ هزار عضو هیات علمی دارد و با توجه به شرایط کاهش تعداد دانشجو، تصمیم گرفتیم اصلاح ساختار هیات علمی را با چند هدف در دستور کار قرار دهیم.

وی افزوده است: تعدادی اعضای هیات علمی تمام‌وقت داریم که هم اکنون در واحد دیگری به صورت نیمه‌وقت فعالیت می کنند. تعداد قابل توجهی هم استاد داریم که در دانشگاه های دولتی عضو هیات علمی تمام‌وقت هستند و در دانشگاه آزاد اسلامی هم به عضویت تمام‌وقت در آمده‌اند و علاوه بر این نوع همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی، در واحدهای دیگر هم به صورت حق‌التدریس فعالیت دارند و راهنمایی تعداد زیادی پایان‌نامه و رساله را نیز بر عهده می گیرند.

وی با بیان اینکه امروز دچار یک در هم ریختگی در نظام آموزش عالی شده‌ایم، گفته است: تعدادی با این رویه به جای دو نفر کار می کنند و دو حقوق دریافت می کنند، در صورتی که ما حدود ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل دکترای بیکار و ۴۷ هزار دانشجوی دکتری در حین تحصیل داریم که به این ۲۰ هزار نفر اضافه خواهند شد.

روز گذشته، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پی این واکنش ها، با اشاره به اقدام اخیر دانشگاه آزاد در لغو قرارداد تعدادی از اساتید این دانشگاه، گفت: براساس آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی،‌ اساتید دانشگاه‌ها باید ساعت مشخصی را در دانشگاه حضور داشته باشند و اگر کسی خارج از ساعت اداری در جایی کمک کند یا مشاوره‌ای انجام بدهد و در قبال آن حق‌الزحمه‌ای نیز دریافت کند، اشکالی وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: براساس آیین نامه فوق اگر استادی در ساعت اداری در دانشگاه یا پژوهشگاه دیگری مشغول کار شود و حق‌الزحمه‌ای دریافت کند، براساس این آیین نامه اشکال قانونی دارد، چرا که این استاد به جای اینکه تمام وقت خود را در دانشگاه اصلی صرف کند، در جاهای دیگر مشغول به کار شده است.

وزیر علوم در خصوص لغو قرارداد برخی اساتید قراردادی و خاتمه کار آنها در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم که اساتیدی با قرارداد تمام وقت از این دانشگاه کنار گذاشته شده باشند اما همانطور که تاکید کردم اساتید دانشگاه دولتی اگر در ساعت اداری با دانشگاه‌های دیگری همکاری داشته باشند، از لحاظ آیین نامه مشکل دارد.

اقدامی در راستای سیاست های وزارت علوم

دکتر مجتبی شریعتی ‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در واکنش به اقدام دانشگاه آزاد برای لغو قرارداد تعدادی از اساتید نیمه وقت این دانشگاه گفته است: اقدام دانشگاه آزاد در خاتمه به کار تعدادی از اساتید پاره وقت این دانشگاه در راستای سیاست‌های وزارت علوم است و از این حرکت حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یک استاد تمام وقت یک دانشگاه نمی‌تواند همزمان در دانشگاه دیگر نیز به صورت پاره وقت حضور داشته باشد، افزوده است: این اقدام از لحاظ قانونی کاملا تخلف محسوب می‌شود، ‌ضمن آنکه این دسته از اعضای هیات علمی نمی‌توانند نیاز دانشگاه‌ها را آن طور که باید برآورده سازند چرا که دانشگاه در مفهوم کلی جایی است که باید اعضای هیات علمی خود را در اختیار بگیرد و بتواند پاسخ لازم را به نیازهای دانشجویان بدهد.

وی در ادامه تصریح کرده است: وزارت علوم بدون اینکه به مصادیق اقدام دانشگاه آزاد در پی لغو قرارداد تعدادی از اساتید پاره وقت این دانشگاه را در نظر بگیرد با اصل کار موافق است، چرا که این دانشگاه با توجه به نوع ماموریتی که دارد باید اساتید تمام وقت داشته باشد. یکی از اشکالاتی که همواره به دانشگاه آزاد وارد می‌کردیم و هنوز هم به این دانشگاه وارد است، مربوط به بحث اساتید نیمه وقت و ضرورت به کارگیری اعضای هیات علمی تمام وقت در مجموعه است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرده است:حرکت مدیریت دانشگاه آزاد در لغو قرارداد تعدادی از اساتید نیمه وقت در واقع در راستای رفع نقص این دانشگاه صورت گرفته و اگر ضعفی هم در این تصمیم وجود داشته باشد، این دانشگاه می‌تواند همانند دانشگاه‌های بزرگ کشور از اساتید حق‌التدریس استفاده کند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا