تقدیردبیرکل سازمان ملل از محیط بانان

 آنتونیو گوترش در پیام خود به مناسبت روز جهانی حیات وحش ضمن تقدیر از محیط بانان شجاع و مأموران اجرای قانون با جرایم حیات وحش ،تاکید کرد: اما حفاظت از حیات وحش یک مسئولیت مشترک است.

متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:
در روز جهانی حیات وحش، ما به نقش مهم حیوانات وحشی و گیاهان سیاره زمین بر فرهنگ و پایداری جوامع تمرکز می‌نماییم. امسال توجه بر گربه سانان بزرگ جهان است. این شکارچیان با شکوه که شامل گونه‌ هایی از قبیل یوزپلنگ، جگوار، پلنگ، شیر، پلنگ قطبی و ببرها هستند در سراسر آفریقا، آسیا و آمریکا یافت می‌شوند.
این مخلوقات با ابهت به خاطر زیبایی و قدرتشان در جهان مورد احترام واقع می‌ شوند، در عین حال به صورت فزاینده‌ای در معرض خطر انقراض هستند. گربه سانان بزرگ اخیرا دچار کاهش گسترده‌ای شده‌اند. فقط در طول یک قرن گذشته 100 هزار ببر وحشی در آسیا زندگی می‌کردند که امروزه کمتر از 4000 راس از آنها باقی مانده است. به عبارتی دیگر 96 درصد از جمعیت سابق خود را از دست داده‌اند.
این ماجرا برای همه گربه سانان بزرگ یکسان است. همه آنها در معرض تهدید از دست دادن زیستگاه، تغییرات اقلیمی، شکار غیرقانونی، قاچاق و درگیری انسان ـ حیات وحش هستند. ما علت کاهش آنها هستیم، پس می‌توانیم نجات‌بخش آنها نیز باشیم.
آرمان ‌های توسعه پایدار شامل اهداف ویژه‌ای برای خاتمه دادن به شکار غیرقانونی و قاچاق‌ گونه‌ های حفاظت شده از جانوران و گیاهان وحشی است. سال گذشته دولت ‌های عضو سازمان ملل متحد سومین مجموعه از قطعنامه‌های نوآورانه برای مقابله با علت اصلی کاهش حیات وحش را تنظیم کردند و دولتمردان، جامعه مدنی و کنشگران بخش خصوصی سراسر کره زمین برای تحقق این راه‌حل مشارکت کردند.
در نهایت راه ‌حل نجات گربه سانان بزرگ و سایر گونه‌ های تهدید شده و در معرض خطر، سیاست حفاظتی مبتنی بر علوم صحیح و حاکمیت قانون است. همچنین باید توجه کامل به نیازهای انسانی‌های بومی نیز شود، زمانی که جوامع و اقتصادهای بومی از حفاظت از حیات وحش سود ببرند، راهبردها به احتمال خیلی بیشتری موفقیت‌آمیز خواهند بود.
گربه سانان بزرگ‌ از گونه ‌های اصلی هستند. همچنین حفاظت از آنها، حفاظت از سرزمین‌ های پهناور و محل سکونت آنها و گوناگونی زندگی آنها است .این موضوع دروازه‌ ای برای حفاظت از کل زیست بوم‌هایی است که برای سلامت سیاره ما اهمیت دارند.
بسیاری از محیط بانان شجاع و ماموران اجرای قانون با جرایم حیات وحش در این زمینه، زندگی خود را به خطر می ‌اندازند و از بیشترین گونه ‌های مورد تهدید حفاظت می‌کنند. اما حفاظت از حیات وحش یک مسئولیت مشترک است. در روز جهانی حیات وحش، از تمام مردم سراسر دنیا برای بالا بردن آگاهی و اقدام فردی به منظور کمک به تضمین نجات گربه سانان بزرگ دنیا و همه تنوع زیستی گران‌ بهای آنها درخواست کمک می‌کنم.
پیرو اعلامیه صادر شده از طرف کنوانسیون سایتیس ' کنوانسیون منع تجارت گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض' و طی شصت و هشتمین نشست عمومی سازمان ملل در 20 دسامبر 2013 به عنوان روز جهانی حیات وحش نامگذاری شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا