معماری را بیشتر به مردم معرفی کنید

یکی از اهداف اصلی این همایش معرفی حرفه معماری به جامعه بود و کمپین #من_طراحم در شبکه های اجتماعی با همین هدف شکل گرفته است. به بهانه این همایش به سراغ دکتر ایرج اعتصام رفتیم.

دکتر ایرج اعتصام از استادان پیشکسوت رشته معماری در ایران است. دکتر اعتصام که سال 1309 در گرگان متولد شده  مدرک دکترای معماری را در سال 1339 از دانشگاه فلورانس دریافت کرده و از سال 1350 کارشناس ارشد طرح‌ریزی منطقه‌ای سازمان ملل متحد و از سال 1352 عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری است. وی تاکنون طراح بسیاری از مجموعه­ ها بوده است که از آن میان می­توان به مجموعه شاه­چراغ (شیراز)، پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، شهر جدید لتیان (تهران)، مجموعه‌های جهانگردی محلات، سرعین اردبیل و لاهیجان، طرح اولیه مجموعه سن­تروپه (فرانسه) مجموعه‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی در سیاتل، سن خوزه، سن فرانسیسکو، لس ­آنجلس (آمریکا)، مجموعه هفت بلوک اداری در واشینگتن، مجموعه ساختمانی حجاج در مدینه منوره و موارد بسیاری دیگر اشاره کرد.

 دکتر اعتصام در این گفت­گو از بازار کار فارغ ­التحصیلان رشته معماری، مشکلات مربوط به کپی ­رایت، پیشنهادهایی برای بهبود آموزش دانشگاهی سخن گفته است.

آقای دکتر شما سال­ها درزمینه طراحی و معماری فعالیت می­کنید و پروژه ­های مختلفی در داخل و خارج از کشور اجرا کردید. امروزه ورود به بازار کار در این زمینه، با چه چالش­هایی مواجه است؟ چه مهارت‌هایی را لازم است یاد بگیرند که در دانشگاه به آنان کمتر یاد داده ­اند؟

بازار کار بسیار گسترده و متنوع است. معمارها وقتی فارغ ­التحصیل می­شوند، بسته به سوابق کار و علائق آموزشی ­شان، مشغول می­شوند. برخی بیشتر در مباحث تئوری و آموزشی و برخی در کارهای عملی موفق­ ترند. موفقیت فرد، به تمایلات خود وی بستگی دارد. بعضی برای خودشان بازار کار درست می­کنند، به‌طور مثال قطعه زمینی می­گیرند و شروع به ساخت­وساز و فروش آن می­کنند. برخی دیگر، زیر نظر کارفرما، کار می­کنند.

افراد تازه‌وارد چگونه با مشکلاتی ازجمله کپی شدن طرحشان، تضییع حقوق معنوی یا مشکلاتی که با کارفرما دارند، مواجه شوند؟

حفاظت از حقوق افراد، شکل و قالب خاصی ندارد. متأسفانه گاهی اجحافی می­شود یا حقوق فرد نادیده گرفته می­شود. تشکیلات حقوقی نظام‌مهندسی هم ماهیت ورودش به این نوع مباحث، کمی متفاوت است. در بحث کپی و این‌گونه مسائل، دادگاه مرجع اصلی رسیدگی به شکایات است. اما مرجع خاصی برای حل این‌گونه مسائل وجود ندارد. شهرداری هم باید از کسانی که به آن‌ها مجوز داده است، پشتیبانی کند. البته باید تأکید کرد کپی کاری‌ها، عمدتاً در نماها و ظاهر کار، انجام می­شود.

به‌ندرت از این اتفاقات می­افتد. اما تنها دادگاه و دادسراست که می­تواند به شکایات رسیدگی کند. من کارشناس رسمی دادگستری هستم. شکایاتی را درزمینهٔ کپی دیده­ ام که پس از بررسی مشخص‌شده که کپی خاصی نبوده و درنتیجه کارشناس دادگستری صرفاً به آن‌ها توصیه می­کند که به‌صورت توافقی این موضوع را حل‌وفصل کنند.

می­توانید نمونه­ ای از این شکایات را برای ما بیان کنید؟

مثلاً خانمی از شخصی که شرکتی داشته، به دلیل کپی کاری شکایت کرده است. پس از شکایت رسمی، در آخر مشخص‌شده که موضوع چندان مهم و خاصی نبوده و درنتیجه به پرداخت جریمه به شخص شاکی منجر شد، به‌بیان‌دیگر به‌صورت توافقی حل شد. این مسئله بیشتر یک مسئله حقوقی است نه کیفری.

در حوزه فعالیت شما، آیا کپی­ رایت رعایت می­شود؟ به چه شکل؟

کپی­ رایت در حوزه کاری ما تعریف­ شده نیست. به‌طور مثال در ادبیات و طراحی صنعتی این موضوع متداول است و رعایت می­شود اما در معماری به دلیل وسعت و تنوع موضوعات، این قوانین چندان رعایت نمی­شود و پیگیری این‌گونه موارد کمی سخت و زمان­ بر است. ممکن است تدوین قوانین کپی­ رایت برای این حوزه، سال­ها طول بکشد.

آقای دکتر، ما در حوزه ­هایی مثل نقاشی یا طراحی بناهای بزرگ، امضا و نام خالق اثر را به‌عنوان یک شناسنامه می­بینیم اما در یک سطح پایین‌تر، معمولاً این اتفاق نمی­افتد. فکر می­کنید این امر چقدر در پیشرفت یا ارتقای سطح معماری در ایران اثرگذار باشد؟

بیشتر بخوانید:

هم‌اکنون تعدادی از معماران جوان هستند که به‌رغم تازه ­کار بودن، کارهای بزرگ و مهم و حتی بین ­المللی انجام می­دهند. اما موضوعی که شما گفتید (به‌استثنای مواقعی که مثلاً پلاکی می­زنند)، در اینجا چندان معمول نیست چون در معماری جنبه ­های مختلفی وجود دارد و افراد و مجموعه ­های متفاوتی درگیر کار هستند. مثلاً در ساختمانی که ساخته می­شود، نمی­توان فقط اسم معمار را درج کرد زیرا در این کار، آرشیتکت، طرح اولیه را ارائه می­دهد، مهندسان ساختمان، محاسبات را انجام می­دهند، افراد دیگری طراحی فونداسیون و تیر این‌گونه موارد را انجام می­دهند و این‌گونه می­شود که ساختمان به اسم شرکت ثبت می­شود، نه معمار. مهندسان جوان (به‌اصطلاح جونیور)، دفتر مشخصی ندارند. کارهای اصلی را از طریق مهندسان مشاور انجام می­دهند. مهندسان و آرشیتکت­هایی که قوی و خوب کار می­کنند، باعث ارتقای نام شرکت هم می­شوند.

بسیار اتفاق می­افتد که ساختمانی طراحی و اجرا  می­شود و پس از چند سال می­خواهند آن را بازسازی کنند. شما چقدر با این موضوع موافقید که حقوق معنوی سازنده اصلی رعایت شود و بدون اجازه از صاحب اثر این بازسازی اثر انجام شود؟

البته تغییر بدون اجازه صاحب اثر صحیح نیست. اما گاهی اوقات مثلاً هنگامی‌که ساختمان فروخته‌شده است، دیگر مال سازنده نیست و صاحب جدید، تغییرات دلخواهش را در این اثر اعمال می­کند. اگر اثر خیلی شناخته‌شده باشد، مثل کارهای استاد فروغی و فرمانفرما، معمولاً تغییری اعمال نمی­شود. خیلی اوقات هم اعتراض می­شود. جامعه مشاورین و معماران حرفه ­ای، بی ­تفاوت نیستند و این موارد را پیگیری می­کنند. اما درمجموع این موارد به‌ندرت اتفاق می­افتد. مثلاً مهندس سیحون آرامگاه نادر را در مشهد ساخت. کسی نمی­تواند بگوید من از این اثر خوشم نمی­آید و می­خواهم تغییر دهم چون یک اثر ملی و ثبت‌شده است.

در مورد موضوعاتی که گفتید، مثالی که می­توان زد بیمارستانی است که پس از چند سال تصمیم بر آن می­شود که بخش­های جدیدی به آن اضافه شود. احتمال خیلی کمی دارد که دوباره سراغ طراح اولیه آن بروند و از او کسب اجازه کنند. برای این کار معماران جوانی را پیدا می­کنند تا بخش ­های جدید را به آن اضافه کند. از این موارد زیاد پیش‌آمده، کسی هم معترض نشده است.

اگر بخواهیم سطح معماری را در کشور ارتقا بدهیم، شما به‌عنوان پیشکسوت در این حوزه، چه پیشنهادهایی برای حمایت از طراحان جوان دارید و برای جلوگیری از کارهای صرفاً تجاری و دور از اصالت، چه‌کارهایی باید انجام داد؟

بخشی از این کار به آموزش دانشگاهی ما مربوط می­شود. مباحث عملی و تجربی باید بیشتر شود. حمایت حقوقی از معماران جوان لازم و ضروری است و نظام‌مهندسی باید بتواند قوانین سخت‌گیرانه‌تری در این حوزه تدوین کند و این پتانسیل را داراست. همایش­ها و سمینارها بهتر است به‌صورت اثربخش ­تر و مداوم برگزار شود، نه‌فقط تئوری و یک­ روزه. آموزش پس از دانشگاه هم لازم است. از استادان داخلی، خارجی و افراد باتجربه دعوت شود تا کلاس­هایی جذاب، عملیاتی و با بازدهی بالا برگزار و درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل‌نظر کنند. لازم است معماران را به بازدیدهای داخلی و خارجی ببرند تا از نزدیک بناها و طرح­ها را لمس کنند. مسائل اقلیمی را لحاظ کنند، مثلاً ساختمان­هایی با شیشه رفلکس طراحی می­شود تا مصرف انرژی را بهینه کند. بدنه برج آگابار بارسلون (که اثر یک معمار فرانسوی است)، با قطعات هوشمند درست‌شده است که در حقیقت با نور خورشید رنگ عوض می­کند و درنتیجه تا 33 درصد در مصرف انرژی صرفه ­جویی می­شود. امروزه این‌گونه مسائل بسیار اهمیت یافته و ضروری است که به‌طور صحیح آموزش داده شود تا افراد تازه ­وارد یا دانشجو، بتوانند این‌ها را گسترش داده و در بهبود کیفیت ساختمان و بناها تأثیرگذار باشند.

اگر بخواهید حرفه ­تان را به جامعه معرفی کنید (که ما در قالب کمپین #من_طراحم، مشغول انجام آن هستیم)، چگونه این کار را انجام می­دهید؟

به سراغ رسانه ­ها و روزنامه ­نگاران می­رویم. ما به صورت­های گوناگون مثل سمینارها، همایش­ها و تشکل­های دانشجویی این کار را می­کنیم. معمولاً آرشیتکت­ها به دنبال مطرح کردن خود در جامعه نیستند، مگر کسانی که هم به این موضوع علاقه­ مند هستند و هم وقت کافی برای این کاردارند.

پیام شما به روزنامه ­نگاران و همچنین فعالان در حوزه معماری چیست؟

پیام من این است که معماری را بیشتر به مردم معرفی کنند تا مردم معماری را بیشتر بشناسند، دیگر اینکه این معرفی مقطعی نباشد تا مؤثرتر باشد. تداوم و پیگیری، در ارائه پیام موضوع مهمی است. من از نزدیک دیدم که گروهی از معماران توانمند در سیاتل امریکا، سال‌به‌سال دانشگاه­ها را از نزدیک می­بینند و آن‌ها را ارزیابی می­کنند. با دانشجویان و استادان صحبت می­کنند و یک ارزیابی واقعی انجام می­دهند و این ارزیابی را به سازمان­های مربوطه گزارش می­کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا