چاپگرهای سه بعدی ، میهمان جدید آشپزخانه ها

غرفه داران نمایشگاه چاپگر سه بعدی غذا و مواد خوراکی آینده ، فن آوری تهیه غذا و شیوه آشپزی با چاپگرهای سه بعدی را به معرض نمایش قرار داده اند . این کنفرانس و نمایشگاه  در اواخر ماه آوریل ( فروردین و اردیبهشت ) سال جاری در شهر فنلو (Venlo) در هلند برگزار شد .

در این کنفرانس غرفه داران به همه جنبه های چاپگرهای سه بعدی غذا و مواد خوراکی پرداخته و زمینه های نوآوری آنها را نمایش داده اند . شرکت بای فلاو  (By Flow)آخرین فن آوری های مرتبط با چاپگرهای سه بعدی غذا را در این نمایشگاه ارائه کرده است . برای نمونه این شرکت یک چاپگر سه بعدی را ارائه کرده که قادر است از ژلاتین میوه ای خاویار تهیه کند .

ارائه کنندگان این نوآوری ها بر این باور هستند که چاپگرهای سه بعدی غذا ، شیوه آشپزی را دگرگون خواهد کرد و به زودی این دستگاه ها بخشی از هر آشپزخانه مدرن خواهد شد ، همانند اتفاقی که در ساخت و تولید مکروویو در دهه 1980 افتاد .

مارسو بارادس (  Marcio Barrades ) مدیر فروش شرکت بای فلاو در این رابطه می گوید : ” ما در حال بازگشت به زمانی هستیم که مایکروویوها وارد آشپزخانه ها شدند . مردم در آن زمان می گفتند ما غذایمان را در مایکروویو گرم نمی کنیم چون کار با آن را نمی دانیم . این فن آوری متفاوت است اما در واقع ادامه همان جریان محسوب می شود . می توان گفت هنگامی که افراد از نظر ذهنی آماده شوند ، می توانند این دستگاه را بخشی از آسپزخانه خود ساخته وغذایشان را با آن چاپ کنند . “

شرکت پرینت تو تیست  (Print2Taste) از دیگر شرکت های این حوزه است که آخرین نمونه از وسایل خود را در نمایشگاه معرفی کرده و  به افراد بازدید کننده  اجازه می دهد شکلی ساده را بر روی تبلت نقاشی کند تا این شکل سپس با یک ماده ژلاتینی شیرین با دستگاه چاپگر سه بعدی چاپ شود . قسمت بالای این چاپگر به طور ویژه برای پردازش مواد غذایی ساخته شده  و دستگاه با توجه به نیازهای فرد قابل تنظیم است .

ملانی سنگر (Melanie Senger) از تولید کنندگان شرکت Print2Taste در این ارتباط می گوید : ” طراحی این چاپگر به فرد بستگی داشته به همین دلیل یک فعالیت شخصی به حساب می آید . به این معنا که اگر فردی کمبود ویتامین دی داشته باشد ، می تواند کمی ویتامین دی به غذای خود اضافه کند . اگر کمبود ویتامین ها  یا مواد مغذی دیگری داشته باشد با اضافه کردن آن کمبود بدنی خود را جبران سازد و یا به طور مثال به اندازه کافی غذا نمی خورد ، می تواند انرژی بیشتری را به شکل پروتئین یا چربی به غذا اضافه کرده و با مصرف آن کمبود انرژی خود را از بین ببرد . افرادی که به بیماری چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند ، می توانند میزان فیبر غذا را افزایش داده تا زودتر سیر شوند و کالری زیادی را مصرف نکنند . “

قابل ذکر است ، در حالی که چاپگرهای سه بعدی مواد غذایی ، مراحل اولیه توسعه و کاربرد خود را طی می کنند ، کارشناسان معتقدند که این تکنولوژی جدید  در آینده می تواند راه حلی برای مشکل تغذیه جمعیت رو به رشد کره زمین محسوب شود .

ترجمه: فاطمه کردی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا