استفاده از مواد آتش فشانی در سازه های مقاوم

دانشمندان لهستانی برای ساختن ماده ای جدید با مقاومت بالا و عایق بندی بسیار خوب ، از سنگ های آتشفشانی استفاده کرده اند و معتقد هستند به زودی این ماده به دلیل ارزان تر بودن جایگزین مصالح ساختمانی سنتی خواهد شد .

محققان در دانشگاه تکنولوژی کراکوف ( University of Technology of Krakow ) لهستان این سنگ مصنوعی را از سنگ های آذرین توف (  volcanic tuff) نوعی سنگ آتشفشانی متشکل از خاکسترهای آتشفشانی تثبیت و محکم شده ، تولید کرده  اند . در سنگ های توف آتشفشانی ، مواد ریز خاکستر مانند با موادی قلیایی و سیلیکات سدیم ( Sodium silicate or water glass ) ترکیب شده  اند .

سخنگوی تیم تحقیقاتی فوق ، در این رابطه می گوید : ماده به دست آمده به عنوان ژئو پلیمر معدنی ( inorganic geopolymer ) شناخته شده که تقریبا به سختی گرانیت  و  دیگر سنگ های آتشفشانی است .

پروفسور یانوش میکولا ( Janusz Mikula ) استاد دانشگاه تکنولوژی کراکوف و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با ویژگی های این محصول جدید می گوید : ” قابلیت این مواد در مقاومت مقابل حرارت و گرما به حدی است که آن را با دیگر ژئو پلیمرها متفاوت می سازد . “

او در ادامه توضیح می دهد :  ” تصور کنید که خانه تان دچار یک آتش سوزی شده و افزایش دما به 800 و یا 900 درجه سانتیگراد می رسد . در شرایط معمولی ، مواد سنتی ساختمان ها و حتی پلیمرها شروع به از دست دادن مقاومت خود کرده ، تجزیه شده و قطعه قطعه می شوند . در حالی که موادی که ما ساخته ایم در این شرایط  ترک نخورده  ، تکه تکه نمی شود و در برابر افزایش دما ، قدرت استقامتش بیشتر خواهد شد .

این دانشمندان لهستانی معتقدند که خواص ژئوپلیمر می تواند آن را به ماده ای ایده آل برای مواد و مصالح ساختمانی تبدیل سازد . علاوه بر موضوع فوق ، این ماده می تواند در موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد . به عنوان مثال جایگزین پلی استایرن (polystyrene) در عایق سازی شود .

قابل توجه است که ژئوپلیمر دارای ساختاری متخلخل غیر معمولی بوده که به اصطلاح اجازه می دهد ماده نفس بکشد . در واقع این ماده ضمن جذب آب ، آن را به هوا باز می گرداند و به این ترتیب به تنظیم رطوبت می پردازد . این ماده حتی بوها را به خود جذب می کند .

با توجه به خواص این ماده ، می توان آن را برای پوشش فلزات استفاده کرده تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود . این محققان معتقد هستند که  ژئوپلیمر جدید می تواند در صنعت هوانوردی نیز مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان پوشش اجزای فضاپیماها به کار رود .

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا