تنها راه حل برای رفع مشکلات کشاورزی ورود بخش خصوصی است

نشست هم اندیشی تدوین برنامه علم وفناوری کشاورزی، آب و منابع طبیعی، با حضور دکتر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی و دکتر کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌ زیست و همچنین دکتر قره یاضی، دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف، با محوریت بررسی سند اجرایی علم وفناوری در حوزه آب و کشاورزی منابع طبیعی که مصوب شورای عالی عتف است، چهارشنبه ۹ اسفند در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

در ابتدای نشست هم اندیشی دکتر اسکندر زند، معاون وزیر جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، درباره مشکلات موجود در بخش کشاورزی و علم وفناوری توضیحاتی داد و گفت: در بخش کشاورزی۲ عامل تعیین کننده وجود دارد عوامل طبیعی و عوامل انسانی. عوامل طبیعی مثل آب، خاک و هوا و عوامل انسانی مثل نیروی کار، بازار و سرمایه گذاری. ما باید به مشکلات موجود در این بخش ها توجه کنیم مشکلاتی مثل آلودگی هوا و بحران آب و در بخش انسانی هم سرمایه و مشکلات مربوط به بازار. دکتر زند در ادامه به چگونگی حل این مشکلات و مسائل پرداخت و افزود: تا زمانی که چالش های موجود در بخش کشاورزی را به خوبی نشناسیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سندی مناسب و درست برای حل مشکلات آن تدوین کنیم.

معاون وزیر جهاد دانشگاهی درباره دیدگاه ها و روش های گوناگون برای حل معضلات کشاورزی گفت: خیلی ها می گویند حال که بخش کشاورزی دارای مشکلات فراوانی است بهتر است آن را رها کنیم در صورتی که ما می توانیم با استفاده از همین عوامل انسانی تعیین کننده در این بخش یعنی بهبود بازار و تربیت نیروی انسانی ماهر می توانیم این مشکلات را حل کنیم. رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در ارتباط با اهمیت بحث کشاورزی در سند توسعه پایدار گفت: در دنیا به مسئله توسعه پایدار به علت تغییرات به وجود آمده در منابع طبیعی بسیار توجه شده است و باید بگویم از ۱۷ هدف موجود در این سند، حداقل ۱۰ هدف مربوط به کشاورزی، آب و منابع طبیعی است.

وی در ادامه به کارکرد هایی که می توان از بخش کشاورزی انتظار داشت اشاره کرد و دراین باره گفت:از کشاورزی ۳ کار مهم را می توان انتظار داشت؛ کاهش فقر، ارتقای امنیت غذایی و بهبود منابع طبیعی  و اکوسیستم. وی در ادامه  سخنان  خود به راهکار های اساسی و مهم برای رفع مشکلات بخش کشاورز اشاره کرد و گفت: راه چاره این است که کشاورزی را دانش بنیان کنیم در واقع همه چیز را باید دانش بنیان کنیم. کشاورزی دانش بنیان یعنی دانش در هکتار. معاون وزیر جهاد کشاورزی در نهایت به مسائل مهم کشور در زمینه علم و فناوری پرداخت و گفت: ابتدا باید به برخی آمار و ارقام اشاره کنم. کشور ایران در مقایسه با کشور ترکیه از نظر تولید علم تا سال ۲۰۱۶ رتبه ۲ را دارد. در بحث تولید علم در کشاورزی هم هین طور است.

دکتر اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در پایان گفت: ما باید به اهداف مهم مان در حوزه کشاورزی توجه کنیم. برای رسیدن به این اهداف می توانیم از تکنولوژی و اپلیکیشن های موجود در این زمینه استفاده کنیم.تاکیید می کنم بخش دانشگاهی ما به خصوص در تولید محتوا می تواند به ما کمک کنند.در بخش بعدی این نشست دکتر بهزادقره یاضی، دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف درباره توجه به سیاست ها و اهداف موجود در بخش کشاورزی گفت: همه ما زیر چتر سیاست های کلان مثل سیاست های مصوب مقام معظم رهبری و سایر اسناد بالا دستی مثل برنامه ششم توسعه هستیم.اما نباید آزاد اندیشی و ارائه نظریه برای حل مشکلات را فراموش کنیم. دکتر قره یاضی درباره لزوم توجه به ارتباطات بین المللی و ارتباط با دیگر کشور ها گفت: باتوجه به گسترش علوم وفناوری در همه جای دنیا باید به ارتباطات بین المللی توجه کنیم، فراموش نکنیم ایرانیان تولیدات زیادی در زمینه علم و فناوری برای عرضه به جهان دارند.

ماباید توانایی های خود را با ارتباط با دنیا نشان دهیم. دبیر کمیسیون کشاورزی در ادامه به تاثیر تحقیقات در حوزه کشاورزی پرداخت و افزود: یافته های علمی و پژوهش های زیادی در حوزه فناوری و به خصوص کشاورزی وجود دارد اما باید بدانیم از همه این تحقیق ها تنها ۲۰  درصدشان به ثروت یا فناوری مورد استفاده مردم تبدیل می شود. این جاست که فناوری هراسی اتفاق می افتد. رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در پایان سخنان خود گفت: بازهم تاکید می کنم باید به جنبه علمی در پژوهش ها توجه کنیم تا نتیجه آن را ببینیم و نظام اجرایی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

در پایان این نشست دکتر کاوه مدنی،معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، درباره راه حل ها و راهکارهای موجود برای مشکلات کشاورزی گفت: همانطور که می دانیم پژوهش ها و پرپوزال های فراوانی درزمینه کشاورزی وجود دارد که بسیاری از این ها عالی به نظر می رسند اما مشکل اصلی در اجرایی نبودن این ها است یعنی بسیاری از آن ها را نمی توان اجرا کرد. وی در دامه به تولیدات بخش کشاورزی اشاره کرد وگفت: خروجی بخش کشاورزی نه تنها باید تولید محصولات استراتژیک باشد بلکه باید بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان باشد، ما به این بخش توجه نکرده ایم. وی در این باره افزود: در حال حاظر که شرایط اقتصادی و منابع طبیعی ما خاص است، بهترین فرصت را برای تغییر و ترمیم رویکردمان داریم. اشتباه نشود این به معنای تعطیل کردن کشاورزی نیست.کشاورزی بسیار مهم است زیرا یکی از بخش هایی است که در حال حاظر اشتغال زایی می کند. دکتر مدنی در ادامه به برخی اشکالات موجود در بخش مدیریتی پرداخت و گفت: مشکل ما ایتن است که هنوز داریم به صورت خرد مدیریت می کنیم که این برخلاف همه اصول تجاری و اقتصادی است. البته باید بگویم ما در بخش آی سی تی بسیار موفق عمل کرده ایم و دستاورد های خوبی داریم.وی افزود: بهترین راهکار ممجود این است که بخش خصوصی در همه زمینه ها وارد کار شود. تا زمانی که بخش های مهم کشور مثل صنعت کشاورزی در دست دولت است نمی توان از آن انتظار زیادی داشت. مدنی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نیاز بخش های مختلف به توسعه گفت: اگر می خواهیم به آب، کشاورزی کمک کنیم باید به توسعه در این بخش ها توجه کنیم. به خصوص توسعه در بخش خدمات این حوزه ها. مدنی در ادامه افزود: توجه کنیم که دولتی کردن بخش های گوناگون مانع ازخلاقیت و نوآوری آن ها می شود. دکتر کاوه مدنی در پایان گفت: ما باید به مه ظرفیت ها در بخش های مختلف توجه کنیم و کارایی آن ها را با توجه به اهدافمان افزایش دهیم تا بتوانیم به بهترین نحو از آن ها استفاده کنیم.

در پایان این نشست دکتر ر ارژنگ جوادی دبیر علمی نشست،ضمن ارائه پیش نویس "سند ملی تحول علم فناوری در کشاورزی آب و منابع طبیعی"، روند اقدام های صورت گرفته برای تدوین این سند را  تشریح کرد و درباره تغییرات صورت گرفته در عنوان، مقدمه و مبانی آن در ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیحاتی بیان داشت. وی هم چنین با مروری بر عناوین 4 پنل تخصصی این نشست که شامل مدیریت آب و آبخیزداری، منابع طبیعی و محیط زیست ،امنیت غذایی ،اقتصاد ترویج و مدیریت است، اهم شاخص های اختصاصی هر بخش را تشربح کرد و از کلیه صاحب نظران خواست با در نظر گرفتن چالش های کلان بخش کشاورزی در تکمیل راهکارها و اقدام های ملی هم فکری کرده و پیشنهادات خود را در راستای استحکام راهبردهای کلان بخش کشاورزی ارائه دهند.

گزارش: حانيه محبي زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا