ال نینو با توفان های شدید در آمریکا و خشکسالی در آسیا و آفریقا در راه است

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی سازمان هواشناسی استرالیا، پدیده ال نینو (El Nino) یا گرم شدن دمای سطح دریا در اقیانوس آرام موجب بروز بارندگی و توفان های شدید در آمریکای جنوبی و بروز آب و هوای گرم و سوزان در آسیا و حتی در شرق آفریقا می شود.

دانشمندان آمریکایی پس ازآخرین ال نینو در سال های ۹۸-۱۹۹۷ که باعث کشته شدن حدود ۲۳ هزار نفر شد، شبکه ای از راهنماهای شناور را در سرتا سر اقیانوس آرام نصب کردند. 

ال نینو یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا 7 سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگ در آب و هوای سراسر زمین می شود . از جمله این ناهنجاری ها می توان به سیلاب های ناگهانی ، خشکسالی ، قحطی و اپیدمی اشاره کرد .

طبق گزارش شاخص های آب و هوایی در هفته های اخیر نشان داده اند که یک پدیده ال نیو در حال تشیکل شدن است.

دیوید جونز کارشناس برجسته آب و هوایی در اداره هواشناسی استرالیا گفت: پدیده فعلی ال نینو احتمالا افزایش چشمگیری در شدت گرما در اوایل تابستان به دنبال خواهد داشت. 

همواره تردیدهایی درباره شدت پیش بینی ها وجود دارد اما با توجه به تمامی الگوها، این احتمال وجود دارد که یک پدیده ال نیو قابل ملاحظه در راه باشد.

ال نینو موجب بروز آب و هوای گرم و خشک برای بیشتر سواحل شرقی استرالیا می شود و در برخی قسمت های شمالی سواحل شرقی موجب تشدید شرایط مشابه خشکسالی می شود.این شرایط برای تولید گندم در استرالیا و تولید قند در سطح جهان نامساعد است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا