روز جهانی حیات‌وحش

سوم مارس سالروز آغاز به کار کنوانسیون منع تجارت گونه‌های نادر گیاهی و جانوری (CITES) است و سازمان ملل متحد نیز در 29 آذرماه (20 دسامبر 2013) در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد این تصمیم را گرفته است.

در قطعنامه تصویب این روز جهانی بر ارزش ذاتی حیات وحش و کارکردهای مختلف آن شامل کارکردهای محیط زیستی، ژنتیکی، اقتصاد، اجتماعی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی، زیبایی شناختی و همچنین نقش حیات وحش در توسعه پایدار و رفاه انسانی تاکید شده است.

در این قطعنامه نقش CITES به عنوان ابزاری که با کنترل تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری، باعث حفاظت این ذخایر ژنتیکی می‌شود مطرح شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل، از دبیرخانه CITES خواسته است تا فرایند معرفی و برگزاری روز جهانی حیات وحش را از سال جاری میلادی تسهیل کند.

«جان اسکانلون» دبیرکل سایتس با ابراز خوشنودی از این خبر گفته است: روز جهانی حیات وحش فرصت ایده‌آلی برای اشکال مختلف حیات گیاهی و جانوری است تا بتوانیم آگاهی‌های مردمی درباره منافع بی‌شمار آنها را افزایش دهید. در همین زمان باید قدم‌هایی را نیز برای مبارزه با جرایم مرتبط با حیات وحش، که اثرات گسترده اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی دارند برداریم.

اسکانلون همچنین گفته است: ما از تمامی کشورهای عضو، سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد، تمام تشکل‌ها و افراد علاقه‌مند، از فرودگاه‌ها گرفته تا موزه‌ها و مدارس دعوت می‌کنیم تا در این جشن جهانی شرکت کنند. هدف از تعیین این روز، ایجاد فرصتی برای بزرگداشت و ارتقای آگاهی‌های عمومی در خصوص گونه‌های گیاهی و جانوری جهان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا