خطر فرونشست در دشت ها، شهرهای کشور را تهدید می کند

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایرنا ،جواد بلورچی روز چهارشنبه در دومین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست شهر مشهد که در محل دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، افزود: فرونشست ها در دشت ها، بسیار خطرناک است و اکنون دشتی در کشور وجود ندارد که در آن فرونشست و فروچاله به وجود نیامده باشد.

وی بیان کرد: فرونشست زمین لرزه ایجاد نمی کند زیرا در سطح رخ می دهد، اما فرونشست باعث می شود زمین لرزه ای با قدرت 4 ریشتر که به ساختمان ها آسیب وارد نمی کند، تبدیل به زمین لرزه ای مخرب و آسیب زا برای ساختمان ها شود.
وی اظهار کرد: با فرونشست های متعدد در دشت ها، آستانه خطرپذیری شهرهای کشور در برابر زلزله از زلزله ای با قدرت 6 ریشتر به 5 و 4.5 ریشتر رسیده است و هم اینک بدون اینکه بدانیم، ساختمان های ما در نتیجه فرونشست ها از درون در حال خرد شدن هستند.
رئیس گروه زمین شناسی مهندسی سازمان زمین شناسی گفت: در برخی شهرها مثل کرمان و مشهد، در خود شهر فرونشست اتفاق نیفتاده اما پیرامون شهرها را فرونشست فراگرفته است.
بلورچی اظهار کرد: دلیل اینکه فرونشست در شهرها رخ نداده، به سبب پر شدن فاضلاب در شهرهاست اما اگر شبکه های فاضلاب راه اندازی شود، به تدریج تمام دشت خشک می شود و سرعت فرونشست افزایش یافته و به شهرها می رسد.
وی افزود: هم اینک حجم مخازن زیرزمینی آبرفتی در کشور به انتهای خود رسیده، زیرا در مدیریت آنها خطا کرده ایم، شاید استفاده مجانی عده ای از آبخوان ها و اختصاص بودجه یک ساله برای مدیریت آب، بدترین نوع مدیریت بود که باعث شد در مدت کوتاهی 110 میلیارد مترمکعب آب برداشت کنیم و از سفره آبخوان های آبرفتی بکاهیم.
مشاور رئیس سازمان زمین شناسی گفت: همه اینها باعث شد که برداشت آب از سفره های زیرزمینی کشور را تا حد نهایی خود ادامه دهیم و باعث از بین رفتن آبخوان ها شویم.
وی اظهار کرد: هر چقدر از سطح منابع آب زیرزمینی کاسته شود، کیفیت آن کاهش پیدا می کند و آب باقیمانده هم کیفیت لازم را ندارد.
بلورچی اظهار کرد: بهره برداری ناپایدار منابع آب و دگرگونی اقلیمی باعث سیلاب، خشکسالی، گرد و غبار، فرونشست زمین، نابودی آبخوان ها، نابودی تالابها و دریاچه ها، آلودگی و تغییرات کیفی آب شده است و همه این عوامل زندگی ما را تهدید می کند.
وی با اشاره به راهکارها برای مدیریت آب و فرونشست ها گفت: رویکرد فعلی در قبال منابع موجود باید شناسایی و توسعه منابع آب جدید و بازسازی اکوسیستم ها باشد، باید به آبخوان های آبرفتی فرصت بازسازی داد زیرا دیگر قابل احیا نیستند.
وی تاکید کرد: باید جایگزین مناسبی برای استفاده از آبخوان های آبرفتی برای تامین آب آشامیدنی ایمن پیدا کنیم و آب بخش کشاورزی نیز باید مدیریت مصرف را در پیش گیرد.
دبیر همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست شهر مشهد نیز گفت: این همایش با محورهای ارزیابی فرونشست زمین، روشهای پیش بینی فرونشست زمین در آینده، آثار و تبعات فرونشست زمین، پارامترهای موثر در فرونشست زمین، روشهای کاهش خطرات و تبعات فرونشست، روشهای مقاوم سازی سازه ها و شریان های حیاتی در مقابل فرونشست برگزار شده است.
ناصر حافظی مقدس افزود: 40 مقاله به دبیرخانه این همایش مستقر در دانشکده علوم رسیده که از این تعداد 15 مقاله در این همایش یکروزه ارائه می شود.
وی بیان کرد: تلاش می شود سومین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست شهر مشهد به صورت بین المللی در اسفند ماه سال 1398 برگزار شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا