بیماری افسردگی در دراز مدت التهابات مغزی را به همراه دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، براساس داده‌های "مرکز اعتیاد و سلامت روانی کانادا"(Canada's Centre for Addiction and Mental Health) ، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیماری افسردگی در دراز مدت از لحاظ فیزیکی، شکل مغز را تغییر می‌دهد.

در این مطالعه از "برش‌نگاری با گسیل پوزیترون" (positron emission tomography)که روشی نوین در علوم تشخیصی در فیزیک پزشکی است برای تصویرسازی مغز 25 فرد که بیش از 10 سال افسردگی داشتند و 25 فرد دیگر که کمتر از 10 سال به افسردگی مبتلا بوده‌اند و یک گروه کنترل‌ متشکل از 30فرد که به افسردگی مبتلا نبودند، استفاده شد. تمام افراد دو گروه اول یا هیچ دارویی مصرف نکرده بودند یا دوز ثابتی از دارو را به مدت حداقل چهار هفته قبل از اینکه اسکن شوند، استفاده کرده بودند.

در این آزمایش افرادی که کمتر از 10 سال افسردگی داشتند با افرادی که بیش از 10 سال افسردگی داشتند مقایسه شدند و محققان متوجه شدند در افرادی که بیشتر از 10 سال افسردگی داشتند، سطح "پروتئین ترنسلوکیتر" (TSPO)نشانگر زیستی التهاب مغزی که توسط سلول‌های ایمنی مغز تولید می‌شود، حدود 30 درصد بالاتر است .

"جف مایر" (Jeff Meyer)پزشک و دانشمند ارشد این تحقیق می‌گوید: التهاب بزرگتر در مغز یک واکنش مشترک با بیماری‌های دژنراتیو مغزی در حال پیشرفت مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون هستند.

اگرچه افسردگی به عنوان بیماری دژنراتیو در نظر گرفته نمی‌شود، دکتر مایر معتقد است یافته‌هایش نشان می‌دهد که همانند بیماری‌هایی مانند آلزایمر، افسردگی نیز در مراحل مختلفی که نیازمند درمان‌های مختلف است، پیشرفت می‌کند. این تحقیق در مجله" The Lancet Psychiatry" منتشر شد.