میانگین برداشت زعفران در دنیا دو برابر بیش از ایران

 عبدالله ملافیلابی  در حاشیه چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی به خبرنگار علمی ایرنا افزود:در حال حاضر میانگین برداشت در هر هکتار در کشور 4.8 کیلوگرم است که این مقدار در دنیا به 10 کیلوگرم می رسد.وی، تغییر زمان کشت، افزایش تراکم بنه و آبیاری مناسب را عاملی مهم در افزایش برداشت زعفران در کشور اعلام کرد و گفت: با رعایت این اصول می توان مقدار برداشت فعلی را به دو برابر افزایش داد.

ملافیلابی با شاره به اینکه 94 درصد تولید زعفران در ایران صورت می گیرد اظهار کرد: 75 درصد صادرات این گیاه مربوط به ایران است و زعفران ایرانی به 41 کشور صادر می شود.
وی با اشاره به اینکه زعفران ایرانی به نام اسپانیا در بازارهای خارجی عرضه می شود، گفت: بیشترین مقدار زعفران ما از طریق کشورهای ثالت به کشورهای اروپایی صادر می شود که این روند باید اصلاح شود

ملافیلابی، سطح زیر کشت زعفران را 80 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: خراسان رضوی عمده ترین تولید کننده زعفران است و خراسان جنوبی در رتبه بعدی قرار دارد و همچنین این گیاه در مناطقی نظیر خرم آباد، مراغه، کرج، گیلان و شهریار کشت می شود.

*** شهرستان زاوه تربت حیدریه قطب تولید زعفران ایران

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم صنایع غذایی، شهرستان زاوه در تربت حیدریه را با 18 هزار هکتار سطح کشت، قطب تولید زعفران ایران اعلام کرد.وی هوای خیلی گرم و باران زیاد را دو محدودیت کاشت طلای سرخ اعلام کرد و گفت:مناطقی که این شرایط را ندارند، محدودیتی در کاشت این گیاه ندارد و جایگاه کشت قبلی زعفران قم بوده که از این مکان به خراسان کوچ کرده است.

وی به اجرای طرح آرمانی زعفران توسط سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی استان در قالب این طرح حمایت و پشتیبانی لازم برای افزایش کشت به عمل می آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا