دولت بخشي از اختيارات خود را به انجمن‌هاي علمي واگذار كند

دكتر علي تاجرنيا با بيان اين مطلب اظهار داشت: انجمن دندان پزشكي ايران بار عمده افزايش آگاهي و دانش علمي دندانپزشكان را بر عهده دارد. دولت متولي آموزش پزشكي است و بعد از فارغ التحصيلي دانشجويان، وظيفه افزايش مهارت و آگاهي پزشكان جوان به انجمن‌هاي تخصصي واگذار مي‌شود.

وي ادامه داد: دولت بايد ضمن غنيمت شمردن اين همراهي، اين وظيفه را نيز به رسميت بشمارد. بايد شرايط متقابلي بين دولت و انجمن‌هاي علمي ايجاد شود تا انجمن‌ها در زمينه فعاليت خود اختيارات بيشتري داشته باشند. اميدوارم با گامهايي كه رييس جمهور محترم در جهت تقويت انجمن‌ها برداشته‌اند اين مهم به زودي محقق شود.

قائم مقام پنجاه و پنجمين كنگره انجمن دندان پزشكي ايران در ادامه به سطح بالاي علمي دندان پزشكان ايراني اشاره كرد و افزود: دندان پزشكان ما هم از لحاظ دانش و هم از لحاظ مهارتهاي عملي در رتبه بالايي قرار دارند به طوري كه از حوزه آسيا و كشورهاي همسايه فراتر رفته‌ايم و دندانپزشكان ما در كشورهاي ديگر به راحتي پذيرفته مي‌شودند.

دكتر تاجرنيا ادامه داد: با اين وجود دندان پزشكي ايران متناسب با جايگاهي كه در آن قرار دارد به دنيا معرفي نشده و هنوز هم تصوري كه نسبت با ايران وجود دارد متناسب با جايگاه فعلي آن نيست و بخشي از آن به فضاي خارج از دندان پزشكي برمي‌گردد. علاوه بر اين، در سالهاي گذشته ارتباطات بين‌المللي ما قوي نبوده و چهره‌هاي مطرح علمي در كنگره‌هاي بين‌المللي حضور پيدا نمي‌كردند. امروز با بهتر شدن شرايط ايران در عرصه بين‌المللي، بايد اين جايگاه را ارتقا دهيم.

وي تاكيد كرد: وزارت بهداشت به عنوان متولي و سياست‌گذار امور پزشكي و بهداشتي، بايد سياست‌هاي درستي اتخاذ كند تا در زمينه بيماري‌هاي دهان و دندان و كاهش ميزان پوسيدگي دندان به سطح استانداردهاي بين‌المللي برسيم. از سوي ديگر، انجمن‌هاي علمي بايد به سهم خود در اين زمينه فعال باشند. انجمن دندان پزشكي ايران نيز به دليل اينكه ساليان طولاني كنگره‌هاي علمي را برگزار نموده است، بايستي به دنبال اين باشد كه اين همايش را به سطح قابل قبولي از نظر علمي برساند و آن را به دنيا معرفي كند. در همين راستا در كنگره سال آينده براي اولين بار كنگره منطقه‌اي فدراسيون جهاني دندان پزشكي (FDI) در ايران برگزار مي‌شود كه اميدواريم با اين رويداد، جهش بزرگي در راستاي سطح علمي و بين المللي انجمن دندان پزشكان ايران اتفاق بيافتد.

قائم مقام پنجاه و پنجمين كنگره انجمن دندان پزشكي ايران گفت: واقعيت اين است كه تاكنون در كنگره‌هاي مختلف علمي، سخنرانان بين المللي زيادي داشته‌ايم اما شركت كنندگان خارجي در كنگره كمتر حضور داشته‌اند تا توانمندي‌هاي ايران را در حوزه‌هاي مختلف مشاهده كنند. اجتماع ما عمدتا براي دندان پزشكان ايراني است و فرصتي كه در كنگره سال آينده ايجاد خواهد شد اين است كه علاوه بر اينكه مجامع بين‌المللي پيشرفت ما را ملاحظه مي‌كنند، طيف گسترده‌تري از دندان پزشكان در سطح بين‌المللي در كنگره شركت خواهند كرد. اين يك فرصت مناسب براي معرفي توانايي‌هاي دندانپزشكان ايراني است و بايد زيرساخت‌هاي مناسبي براي پذيرايي از مهمانان فراهم كنيم. همه ما وظيفه داريم جايگاه دندان پزشكي ايران را بالاتر ببريم و كنگره منطقه‌اي FDI اين فرصت را براي ما فراهم مي‌كند.

دكتر تاجرنيا درباره درمان‌هاي نوين پروتز نيز گفت: امروزه به لطف گسترش وسايل ارتباط جمعي، آگاهي  مردم از درمان‌هاي نوين زياد شده و دندان پزشكان براي پاسخ به اين نيازها بايد خود را آماده كنند. درمانهاي نوين در ايران شتاب قابل قبولي گرفته است و در سالهاي آتي نيز شاهد بيشتر شدن اين شتاب خواهيم بود و مشاهده خواهيم كرد كه دندان پزشكي ايران در اين زمينه بيشتر پيشرفت مي‌كند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا