پنل حقوق خصوصی و ارتباطات و فناوری اطلاعات

مقالات ارائه شده در این پنل:

  • دکتر علیرضا عالی پناه: مسئولیت مدنی زیان های سایبری 
  • میری: مسئولیت ارائه کنندگان خدمات اینترنتی در برابر نقض حریم خصوصی
  • مطهره ماژور: ابعاد حقوقی مالیات بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات
  • مهندس هادی سجادی: چارچوب کلی قراردادهای خدمات امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات  
  • افشار: مقررات گذاری در حقوق تجارت الکترونیک

دکتر علیرضا عالی پناه، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مقاله خود، ضمن ارائه 3 تعریف از فضای سایبری، در  توصیف مسئولیت مدنی گفت: مسئولیت مدنی در مفهوم عام، به تعهد شخص برای جبران خسارت دیگری می باشد که به دو شعبه قراردادی و غیرقراردادی تقسیم می شود؛ اگرچه که این تقسیم بندی سنتی است و محققان تمایل به دفاع از وحدت بنیادین آن دارند.

وی تاکید کرد: زمانی احراز قرارداد دچار مشکل می شود که مثلا شما فایلی را از سایتی دانلود و رایگان دریافت نمایید و آن فایل واجد بدافزار باشد و به سیستم کاربر آسیب بزند؛ حال این سوال پیش می آید: امکانی که برای دریافت فایل ایجاد شده می تواند قرارداد را شکل دهد یا نه؟

وی به محدوده اثر افراد اشاره کرد و گفت: محدوده اثر نسبی است، به این معنا که اثر نسبت به طرفین قرارداد می باشد و با توجه به اینکه قرار داد بین دو طرف می باشد، اثر آن هم بین دو طرف است.

در بخش بعدی این پنل، دکتر میری به تشریح مسئولیت ارائه کنندگان خدمات اینترنتی پرداخت و افزود: ارائه دهندگان خدمات اینترنت در برابر ارائه دهندگان محتوا، نقش منفعل و واسطه دارند. نقش واسط بدین معناست که برای دسترسی به اینترنت و خدمات نیاز به دخالت افراد است، چرا که به تنهایی با اینکه می توان سرور تهیه کرد، اما این کار دشوار است.

وی افزود: آسیب های اینترنت مثل اسپمینگ و کوکی در موضوع ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و آثار آن در مسئولیت مطرح می شود.

مقاله مطهره ماژور به موضوع ابعاد حقوقی مالیات بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات اشاره داشت. وی تأکید کرد: فناوری اطلاعات پدیده ای جدید است که همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و یکی از موضوعات مهم در این عرصه، مالیات است. مالیات نقش مهمی در تامین درآمدهای دولت، به خصوص مالیات بر خدمات فناوری اطلاعات و اینترنت دارد. بیشتر کشورها به دنبال درآمدزایی ازطریق مالیات بستن بر خدمات اینترنتی هستند، اما ایران به علت ضعف های اقتصادی و تحریم ها نتواسته در این زمینه موفق باشد. در بحث اخذ مالیات بخش فناوری اطلاعات 2 روش عمده: اخذ مالیات در فروشگاه های اینترنتی و (اخذ مالیات از) فروش کالای مجازی وجود دارد.

ماژور در ادامه مباحث خود به مزایای استفاده از اینترنت و فضای وب در کسب و کار اشاره کرد و گفت: استفاده از اینترنت در خرید و فروش مزایای زیادی مانند کاهش هزینه مبادله اطلاعات، برقراری ارتباط بیشتر میان خریدار و فروشنده دارد که هم به نفع فروشنده و هم به نفع خریدار است.

وی، 3 اصل اساسی کارایی، سودمندی و اطمینان را شرط لازم برای اجرای طرح اخذ مالیات دانست  و عنوان کرد که مشکلات زیادی مثل معافیت های مالیاتی، دشواری مشاهده اطلاعات و اجرای طرح مالیات گیری، فرهنگ سازی، اشکالات نرم افزاری و سیستم اخذ مالیات در فرآیند اخذ مالیات بر فناوری اطلاعات وجود دارد.

مقاله مهندس هادی سجادی، معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران با عنوان "چارچوب کلی قرارداد های خدمات امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات" ارائه شد.

سجادی به دغدغه های عمومی موجود در حوزه امنیت اشاره کرد و گفت: مفاهیم یا دغدغه های عمومی مانند نقض حریم خصوصی، نشر اطلاعات و تسهیل امکان نقض سیاست های امنیتی، در حوزه امنیت به طور کلی وجود دارد. این دغدغه ها به خاطر پایین بودن هزینه این اقدامات، پنهان سازی آسان اقدامات مجرمانه و سرعت انجام کار، به راحتی انجام می شوند.

وی درباره مهم ترین مفهوم در حوزه امنیت یعنی حوادث سایبری گفت: رخدادهایی که موجب نقض یک سیاست امنیتی شوند و یا تهدیدی قریب الوقوع برای یک سیاست امنیتی باشند، حوادث سایبری هستند.

سجادی در تعریف امنیت گفت: در هر سازمان، یک سری دارایی های امنیتی داریم که این دارایی ها ممکن است آسیب پذیری داشته باشند. وقتی این دارایی ها توسط عوامل بالقوه تهدید به کار گرفته شوند، بر اطلاعات مهم و محرمانه سازمان اثر منفی می گذارد و این همان داده های امنیتی است.

در بخش پایانی پنل، مقاله مقررات گذاری در حقوق تجارت الکترونیک ارائه شد. در این مقاله به چالش های موجود در بحث تجارت الکترونیک پرداخت شده بود؛ معاملات فرامرزی، به وجود آمدن پول دیجیتال یا پول مجازی از چالش های این بخش عنوان شد.

 

 

گزارش: نیوشا قمی، حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا