شیمی‌درمانی قبل از جراحی رو به گسترش است

دکتر مریم جعفری،رادیولوژیست پژوهشکده معتمد،مرکز تحقیقات سرطان پستان (جهاد دانشگاهی) در گفتگو با سیناپرس گفت: نئوادجوانت تراپی (Neoadjuvant Therapy)، شیمی‌درمانی قبل از عمل جراحی گفته می‌شود. استفاده از شیمی‌درمانی  قبل از عمل جراحی بخصوص در موارد تهاجمی و مراحل پیشرفته بیماری رو به افزایش است و این در حالی است كه استفاده از متدهای تصویربرداری معمول و نوین جهت ارزیابی پاسخ به درمان بیماران به شیمی‌درمانی در مقایسه با معاینات بالینی حساسیت بالاتری دارد.

وی افزود: پس از شیمی‌ درمانی بسته به ساب تایپ مولكولی و ساختار تومور، در صورت پاسخ به درمان، اندازه توده بدخیم و غدد لنفاوی زیر بغل درگیر کوچک‌تر می‌شود؛ حتی در انواع خاص تومور شامل انواع HER-2positive تا ٦٠ درصد موارد تومور کاملاً به درمان جواب داده و كوچك می‌شود تا بیمار در ادامه درمان بتواند تحت عمل جراحی با وسعتی كمتر و در صورت امكان، حفظ پستان قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: با انجام سونوگرافی / ماموگرافی تشخیصی، توده شناسایی ‌شده و بیمار تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد. پیش از شروع درمان و پس از نمونه‌برداری از توده، یک نشانگر (مارکر) – یک شیء فلزی بسیار کوچک کلیپس مانند – در توده و غدد لنفاوی درگیر زیر بغل قرار داده می‌شود و پس از آن، بیمار تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد.

رادیولوژیست پژوهشکده معتمد، مرکز تحقیقات سرطان پستان افزود: طبق پروتکل‌های پیشنهادی پس از انجام دو سیکل شیمی‌درمانی، بیمار به رادیولوژیست ارجاع داده می‌شود تا با انجام سونوگرافی / ماموگرافی مجدد، مشخص شود که داروی شیمی‌درمانی چقدر بر کوچک شدن توده تأثیرگذار بوده است.

دکتر جعفری تأکید کرد: گاهی توده پس از شیمی‌درمانی بسیار کوچک می‌شود و با انجام سونوگرافی / ماموگرافی مجدد، تنها کلیپس فلزی در تصویر دیده می‌شود؛ یعنی تأثیر نئوادجوانت تراپی بسیار خوب بوده است که برای بیمار در محل ماركروایرگذاری و یا علامتگذاری می شود و برای سپس تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

رادیولوژیست پژوهشکده معتمد بیان داشت: این روش در دنیا با پیشرفت‌های خوبی روبرو شده است. درصورتی‌که پاسخ به شیمی‌درمانی کامل باشد، تمام غدد لنفاوی زیر بغل برداشته نمی‌شوند و بیمار تنها مورد بیوپسی سنتینیل قرار می‌گیرد. درصورتی‌که کوچک‌تر شدن توده هم نیازی به برداشتن کامل بافت پستان نیست. روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری پاسخ به درمان و تغییر اندازه توده، قبل و بعد از شیمی‌درمانی وجود دارند.

بیشتر بخوانید:

به گفته جعفری، حساس‌ترین و دقیق‌ترین روش، ازMRI  با تزریق ماده حاجب است؛ اما تركیب سونوگرافی / ماموگرافی، روش متداولی است که علاوه بر اینكه زمان کمتری از بیمار می‌گیرد و در دسترس است. دقت روش MRI برای تعیین میزان کوچک شدن توده پس از شیمی‌درمانی 84 درصد، ترکیب سونوگرافی / ماموگرافی 80 درصد و روش معاینه بالینی (لمس با دست) 57 درصد است. روش‌های نوین تصویربرداری مانند  DCI MRIو MR اسپكتروسكوپی و تصویربرداری PET  و تصویربرداری از متابولیسم آمینواسید در حال تحقیق و بررسی است.

 

گفتگو: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا