پنل حقوق کیفری و جرم شناسی و ارتباطات و فناوری اطلاعات

دکتر محمد یکرنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، و دکتر حسن عالی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر حمید بهره مند، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر فاطمه قناد، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر عبدالصالح شاهنوش، رییس پژوهشکده حقوق خصوصی پژوهشگاه قوه قضاییه، به ترتیب دبیر و اعضای این پنل تخصصی را تشکیل می دادند.

مقالات ارائه شده در این پنل:

  • دکتر محمدصادق نصراللهی: مطالعه تطبیقی مقررات گذاری پالایش فضای مجازی در آمریکا، اتحادیه اروپا و چین
  • سکینه خانعلی پور واجارگاه: بازاندیشی معیارهای صلاحیت کیفری سایبری

دکتر دکتر محمد یکرنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، گزارشی از برگزاری این پنل ارائه کرد و گفت: حقوق جزا در فضای سایبر یا غیرسایبر همواره با حساسیت های مواجه بوده است؛ چراکه حقوق جزا از طریق ابزار کیفر، تهدیدکننده حقوق بوده است. در این همایش، مقالات بسیار زیادی در حوزه حقوق کیفری فضای سایبر دریافت کردیم و برای انتخاب آنها در پنل حقوق کیفری و جرم شناسی و ارتباطات و فناوری اطلاعات (بدلیل تعدد مقالات) دچار مشکل بودیم. مقالاتی که در این بخش انتخاب و ارائه شدند، حول دو محور اساسی بودند:

  • راهکارهایی وجود ندارند و به دنبال وضع قانون برای آنها هستیم
  • یک سری قوانین وجود دارند و به دنبال اصلاح آنها هستیم

وی تأکید کرد: مباحثی مانند پالایش (فیلترینگ) و پیشگیری، بخش هایی هستند که با خلأ مواجه اند. در مبحث پالایش این موضوعات در پنل مطرح شد که از سمت پالایش دولتی به سمت پالایش های نیمه دولتی یا نیمه خصوصی حرکت کنیم و نوع پالایش نیز، باید تغییر پیدا کند. همچنین در مبحث پیشگیری، تفاوت ها و مشابهت های پیشگیری در فضای مجازی با پیشگیری در فضای واقعی باید مدنظر قرار گیرد. مواردی مانند پیشگیری های مشارکتی با در نظر گرفتن ویژگی های فضای مجازی مطرح شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: وقتی از جرایم سایبری صحبت می کنیم، باید تفاوت های این جرایم با جرایم سنتی را بدرستی شناخته و قادر به تفکیک آنها باشیم. اگر شناخت درستی از جرایم سایبری وجود نداشته باشد، اعمال ویژگی های جرایم عام به جرایم سایبری الزاما با نتیجه مثبتی همراه نخواهد بود.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا