کودکان باهوش‌تر می‌خواهید؟ به آن‌ها فیزیک بیاموزید

اگر به کودکان فیزیک بیاموزید، این آموزش به آن‌ها کمک می‌کند تا کارایی و استفاده صحیح ابزارها را به بهترین نحو یاد بگیرند. پژوهشگران در بررسی‌های خود، کودکان بین 4 تا 11 ساله را با در دست داشتن ابزار مناسب و انجام یک تکلیف مشخص موردبررسی قراردادند تا دریابند که آن‌ها چگونه می‌توانند با انتخاب ابزار درست و روش مطمئن به نتیجه رسیده و جایزه دریافت کنند.

در این تحقیقات مشخص می‌شود که اطلاعات مربوط به کسب جایزه هرگز پیش‌بینی قابل‌اعتمادی از انتخاب کودکان محسوب نمی‌شود. در عوض استفاده از اطلاعات کاربردی و قابل‌اطمینان با افزایش سن بیشتر می‌شود به‌طوری‌که از سن هفت‌سالگی این تأثیر در تصمیم‌گیری آن‌ها غالب است.

درصورتیکه این کودکان یک نشانه شناور را که در ظرف آبی قرار دارد، دو بار به دست آورند به‌عنوان جایزه یک برچسب تصویری دریافت خواهند کرد. در این آزمون، هر بار کودکان یک ظرف حاوی آب و ابزار لازم را برای استفاده تحویل می‌گیرند. برخی از ابزارها کاربردی و برخی دیگر غیرکاربردی هستند.  

ابزار کاربردی ابزاری هستند که اگر در یک ظرف استاندارد قرار گیرند، سطح آب را افزایش می‌دهند و نشانه را در دسترس کاربر قرار می‌دهند درحالی‌که ابزار غیرکاربردی چنین کاری انجام نمی‌دهند چراکه آن‌ها نیز به‌نوبه خود شناور می‌شوند.

در این آزمون مشخص می‌شود که گاهی کودکان از ابزارهای کاربردی استفاده می‌کنند تا تلاش کنند سطح آب را در یک ظرف که سوراخ بوده و آب از آن نشت می‌کند، بالا ببرند. در این حالت، آب هرگز به‌اندازه کافی بالا نخواهد آمد تا نشانه را در دسترس قرار دهد. البته مهم نیست که از ابزار کاربردی استفاده‌شده و نتیجه لازم به دست نیامده است. در برخی موارد نیز کودکان بااینکه از ابزار غیرکاربردی استفاده می‌کنند، نتیجه درست را به دست آورده و جایزه موردنظر را کسب می‌کنند.

پس‌ازاین مرحله که مرحله یادگیری استفاده از ابزارها بوده، محققان یک ظرف آب استاندارد و مجموعه‌ای از ابزار کاربردی و غیرکاربردی را در اختیار کودکان قرار می‌دهند. در ادامه و با استفاده از الگوی انتخاب آن‌ها، پژوهشگران می‌توانند محاسبه کنند که چه نوع اطلاعاتی اعم از پاداش یا عملکرد در تصمیم‌گیری کودکان تأثیرگذار است.

در این تحقیقات مشخص می‌شود که اطلاعات مربوط به کسب جایزه هرگز پیش‌بینی قابل‌اعتمادی از انتخاب کودکان محسوب نمی‌شود. در عوض استفاده از اطلاعات کاربردی قابل‌اطمینان با افزایش سن بیشتر می‌شود به‌طوری‌که از سن هفت‌سالگی این تأثیر در تصمیم‌گیری آن‌ها غالب است.

به‌طورکلی می‌توان گفت اگر کودکان تحت آموزش‌های مسائل فیزیک قرار گیرند، ذهن فعال‌تر و قابل‌انعطاف‌تری را به دست خواهند آورد و در مراحل مختلف زندگی تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های بهتری را خواهند داشت.  

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله پلاس وان (PLOS ONE)به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازی با اعداد و سر و کار داشتن با اونا همیشه ذهن آدم رو باز کرده و بهش خلاقیت بخشیده
    حالا اینکه فیزیک علمی هستش که بیشتر زندگی ما رو پوشش میده و مشهود در زندگی است، شاید کاربردی تر باشه و استفاده ازش مفیدتر باشه

  2. آیت یک واقعیت است که فیزیک از جمله شیرین ترین دروسی است که یاد گرفتن آن اگر به شکل صحیح باشد راحت است و راهی می‌شود برای یادگیری راحت تر چراکه ذهن را منعطف تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا