سموم باغی و واکسن ویژه آبزیان تولید شد

به گزارش ایسنا، دکتر کاووس حیدری در نشست تخصصی روسا و کارشناسان پژوهشی جهادهای دانشگاهی واحد دانشگاه تهران و واحد استان چهارمحال و بختیاری با جمعی از مدیران کل استان در استانداری، از انجام مطالعات تحقیقاتی برای تولید سموم و واکسن ویژه آبزیان با هدف افزایش بهره وری تولیدات باغی و همچنین شیلات کشور خبر داد.

وی افزود: پژوهشکده بیوتکنولوژی با هدف ارتقا تولیدات کشاورزی در راستای جهش به سمت توسعه پایدار در سه گروه پژهشی میکروبی ضمن انجام مطالعات وسیع اقدام به تولید محصولات شاخص کرده است.

حیدری تولید کود بارور ازته و فسفاته که اکنون در کارخانه قم در حال تولید و روانه بازار است را یکی از محصولات این پروژه مطالعاتی عنوان کرد.وی از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های این محصول بارور ساز را استفاده از ازت و فسفات غیرمحلول خاک و تبدیل به ازت و فسفات محلول مورد نیاز گیاه عنوان کرد که به راحتی برای گیاه قابل جذب است و 100 گرم آن کار یک کیسه 50 کیلوگرمی ازت را انجام می‌دهد ضمن اینکه موجب فساد، سفتی و آلودگی خاک نمی‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی واحد تهران همچنین با اشاره به اقلیم‌های مختلف در کشور و سرمازدگی درختان در فصول سرما که نتیجه و بازخورد آن آسیب معیشتی باغداران و کشاورزان است، گفت: در همین راستا محصولی با هدف تأخیر در زمان گل‌دهی درختان و افزایش میزان گل‌ها برای تبدیل به محصول فراهم شد.

حیدری تصریح کرد: طرح مورد بررسی دیگر که توسط جهاد دانشگاهی مورد مطالعه قرار گرفت کاشت گردو بدون استفاده از بذرکاری و استفاده از قلمه زنی و نهال بود.

وی ضرورت مطالعه و توسعه این طرح را زمان‌بر بودن بهره‌برداری از درخت گردو ذکر کرد و افزود: زیست گاه اصلی درخت گردو با توجه به اقلیم خاص از آن ایران است و افزایش تولید کمک به صادرات و استفاده از این درخت باارزش در بخش‌های مختلف صنعت دارای اهمیت استراتژی است بنابراین اقدامات لازم برای افزایش تولید آن ضروریست.

 

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به روش درخت گردو در تولید محصول که روش غیرجنسی است حتی در صورتی که درخت با استفاده از روش بذرکاری تولید شود ممکن است محصول مرغوب و با کیفیت تولید نشود دلیل دیگر برای انجام چنین مطالعه‌ای را فراهم کرد.وی دستیابی به دانش فنی برای چگونگی پیوند درخت گردو، دستیابی به دانش فنی تولید نهال گردو و امکان پیوند زدن آن در طول سال، کاهش زمان تولید نهال به یک ونیم سال و شناسایی بهترین گونه‌های تولید نهال مقاوم به سرما، دارای بیشترین میزان تولید و تولید محصول با کیفیت را از جمله مهم‌ترین اهداف این پروژه دانست.حیدری خاطرنشان کرد: پس از انجام و تکمیل مطالعات و تولید یک نهال نابالغ مادر زمینه تولید پیوند و صدور به سایر استان‌های کشور به فراخور اقلیم خاص استان‌ها اقدام خواهد شد.

وی اقدام برای تولید واکسن استرپتوکوکوزیس مخصوص آبزیان و جایگزین کردن آن بجای آنتی بیوتیک را یکی دیگر از تولیدات علمی جهاددانشگاهی دانست.

حیدری افزود: پس از شیوع بیماری استرپتوکوکوز در یکی از شیلات‌ استان فارس و به تبع آن در بیشتر شیلات‌ کشور، زمینه ورود چند نوع واکسن به کشور فراهم شد که کارساز نبود و بار مالی سنگین و خسارات فراوان به تولیدکنندگان را موجب شد.

به گفته وی، پس از آن که هیچ‌ یک از تولیدات و برندهای خارجی نتیجه قابل قبولی نداشت جهاددانشگاهی با هدف کاهش خروج ارز اقدام به تولید این واکسن و استفاده از روش غربالگری و واکسیناسیون کرد که مورد قبول واقع شد.

رئیس مطالعات توسعه جهاددانشگاهی کاهش هزینه، کاهش مضرات ناشی از استفاده آنتی بیوتیک هم از نظر بهداشت عمومی و هم فاجعه زیست محیطی ناشی از آن، اثربخشی نتیجه حاصل از استفاده از واکسن و مقاومت بیماری به آنتی بیوتیک را از مهم‌ترین مزیت‌های واکسن ذکر شده برشمرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه با ورود واکسن علاوه بر کاهش هزینه تولید ماهی سردابی مقرون به صرفه بود تولید نیز افزایش یافت و امروز مورد استقبال صاحبان شیلات قرار گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا