برای اولین بار در کشور: پذیرش دانشجوی ارشد در رشته های مطالعات اوقات فراغت و حقوق تجارت الکترونیک

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو با اشاره به اینکه یکی از رسالت های دانشگاه علم وفرهنگ، افزایش تعداد مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته هایی منطبق با نیاز جامعه است اعلام کرد: از نیمسال اول سال جاری پذیرای دانشجویان پذیرفته شده در دو رشته مطالعات اوقات فراغت و حقوق تجارت الکترونیک در مقطع کارشناسی ارشد  در دانشگاه علم وفرهنگ خواهیم بود.

وی افزود: تمامی مراحل تدوین و پیشنهاد این دو رشته جدید در دانشگاه علم وفرهنگ و توسط اساتید این دانشگاه انجام گرفته است.

 

مطالعات اوقات فراغت با سه گرایش مدیریت،برنامه فضایی وفرهنگ و تمدن

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ درخصوص اهمیت رشته مطالعات اوقات فراغت خاطرنشان کرد: اوقات فراغت از مقوله های مهمی است که در حوزه برنامه ریزی آن، کار مطالعاتی چندانی نشده است درحالیکه کشورهای پیشرفته در زمینه اوقات فراغت، برنامه ریزی های دقیقی دارند.

ایمانی با اشاره به وجود شرایط مختلف و عالی کشور از لحاظ فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی و جغرافیایی و به خصوص نیروی انسانی جوان تاکید کرد: با توجه به اینکه همه این عوامل در جهت دستیابی به توسعه  همه جانبه و سند چشم انداز 20ساله نظام هستند بیش از پیش نیاز به مهارت آموزی ،دانش و پژوهش و ارتقای آنها ضرورت پیدا می کند.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی رشته مطالعات اوقات فراغت  افزود: با توجه به تعطیلات فراوان و فعالیت های غیر رسمی اقشار مختلف جامعه ،ضرورت استفاده بهینه از این اوقات نمود پیدا می کند.چرا که برای رسیدن به اوقات فراغتی خوب نیاز به مدیریت علمی و دقیق وجود دارد و در این راستا ضرورت ایجاد رشته مدیریت اوقات فراغت پیش از پیش احساس می شود.

وی درباره دیگر اهداف راه اندازی این رشته عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص در جهت آموزش ،پژوهش و مدیریت درامور مربوط به اوقات فراغت، تربیت نیروی انسانی جهت سیاستگذاری در سطوح برنامه ریزی کشور درامور مربوطه و همچنین تقویت بینش علمی و سامان یافته نسبت به بهره مندی بیشتر از اوقات فراغت و استفاده بهینه از این اوقات ازاهداف راه اندازی این رشته است.

ایمانی در ادامه گفت: این رشته با سایر رشته های علوم انسانی و اجتماعی مرتبط است و با گرایش های مدیریت،برنامه ریزی،فرهنگ و تمدن دردوره سه ساله برگزار می شود .همچنین در این دوره ضمن توجه به جنبه های نظری و پژوهشی به جنبه های تجربی ،کاربردی و واحدهای کارگاهی نیز توجه شده است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ درخصوص اشتغال این فارغ التحصیلان افزود: دانش اموختگان رشته کارشناسی ارشد مطالعات اوقات فراغت می توانند در وزارتخانه های آموزش و پرورش،ورزش و جوانان  و همچنین سازمان ها و مراکزی که متولی برنامه ریزی درمسائل آموزشی و پژوهشی ،اجتماعی ،تربیتی و فرهنگی مشغول شوند. همچنین این فارغ التحصیلان می توانند در مراکز تحقیقاتی مربوطه به عنوان محقق و پژوهشگر ،کار تحقیقاتی انجام دهند.

رشته ای دیگر در حوزه علوم انسانی: حقوق تجارت الکترونیکی

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص راه اندازی رشته حقوق تجارت الکترونیکی دراین دانشگاه گفت :  دنیا،دنیای پیشرفت و ارتباطات است بنابراین باید در راستای این پیشرفت ها گام برداشت.

ایمانی افزود: یکی از مفاهیم تجارت الکترونیک حذف مرزها ،گمرک ها و واسطه ها و تبدیل شدن به یک دهکده جهانی است.در تجارت الکترونیک مرزی وجود ندارد . چراکه تجارت الکترونیک در حال  ورود به عصر جدیدی است که  محتوای آن از حیطه مبادله داده های مربوط به سفارش دادن یا قبول سفارش فراتر رفته و فعالیتهای عمده تجاری از قبیل تبلیغات ،آگهی ،مذاکرات ،قرارداد ها و.. را در برگرفته است. بنابراین زمینه کاربرد تجارت الکترونیک بسیار گسترده تر از مبادله کالاو خدمات و وجوه است و می بایست در تعریف آن وتعیین سیاست های مورد نظر علاوه بر کاربردهای بالفعل به کاربردهای بالقوه آن نیز توجه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دوره کارشناسی ارشد حقوق تجارت الکترونیکی به تبیین قوانین و رویه قضایی داخلی و بین المللی در حوزه مسائل تجارت الکترونیک از طریق آموزش و کارآموزی می پردازد.

ایمانی هدف از راه اندازی این رشته را تربیت و آشنایی دانشجویان با مفاهیم اولیه تجارت الکترونیکی عنوان کرد و گفت: فقدان قضات و متخصصان ،ضعف علمی و کاربردی در تنظیم مقررات و قوانین متناسب با امور مربوط به تجارت الکترونیکی ضرورت راه اندازی این رشته را نشان می دهد .

وی افزود: فارغ التحصیلان در رشته حقوق تجارت الکترونیکی پس از اتمام تحصیلات قادر خواهند بود به عنوان بازپرس، دادیار ،قضات دادگاه و دادسرا و دادگاه ویژه حقوق تجارت الکترونیکی و نیز وکالت و مشاوره حقوقی در این حوزه مشغول به کار شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا