نقش ژاپن در انقراض جانوران دریائی

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری فرانسه ، انجمن جهانی باغ وحش ها و آکواریوم ها The World Association of Zoos and Aquariums, WAZA در اعتراض به اقدامات دولت ژاپن در نابودی گونه های جانوران دریائی ، عضویت این کشور را در انجمن فوق به حالت تعلیق در آورد . این تصمیم در پی اجرای سنت قدیمی این کشور در شکار و کشتار دلفین ها صورت گرفت .

لازم به توضیح است که این موضوع تنها شامل دلفین ها نشده و بسیاری از گونه های دریائی به واسطه شکار بی رویه توسط ژاپنی ها در حال انقراض هستند . بر اساس گزارش های پیشین ،علی رغم اینکه مقامات ژاپنی در گذشته متعهد شده بودند که نسبت به سال های قبل  نهنگ های کمتری را شکار کنند، در تلاش هستند تا برنامه صید نهنگ سالانه خود را همانند قبل ادامه دهند .

 

با وجود اینکه دیوان دادگستری بین المللی (International Court of Justice) فعالیت شکار گسترده نهنگ را ممنوع اعلام کرده است ،  ژاپن همچنان به شکار نهنگ ادامه می دهد . این کشور آسیائی معتقد است که شکار نهنگ را به جهت پژوهش های لازم در رابطه با این جانور دریایی انجام می دهد .

بر اساس آخرین طرح و برنامه ای که کمسیون بین المللی صید نهنگ (International Whaling Commission) ارائه داده است ، ژاپن باید سهم کوچکی از شکار نهنگ در منطقه قطب جنوب داشته باشد و این کشور متعهد شده است که شکار نوعی نهنگ به نام mink whale را به 333 نهنگ در سال کاهش دهد که یک سوم برداشت سالانه در سال های گذشته است .

قابل توجه است که طرح جدید ژاپن شامل کشتار گسترده دو گونه نهنگ humpback whale و fin whale است که پیش از این شکار آن ها نیز محدود شده بودند . در حال حاضر با توجه به فعالیت های غیر قانونی ژاپن ، قانون جدید دیوان دادگستری بین المللی International Court of Justice که در بهار سال گذشته تصویب شده بو د، مورد انتقاد قرار گرفته است . با اینکه حکم دادگاه مبنی بر این بوده است که برنامه صید نهنگ ژاپن غیرعلمی است و برای اهداف علمی انجام نمی شود ، اما این کشور همچنان به شکار نهنگ ادامه می دهد . قابل توجه است که هدف فعالیت های ژاپن در شکار نهنگ مبهم است و به نظر می رسد صید این جانور بیشتر به جهت فعالیت های تجاری انجام می گیرد .

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه شکار نهنگ در اقیانوس منجمد جنوبی از سال 1946 ممنوع شده است اما کشور ژاپن برای رسیدن به اهداف خود راه های گریز متعددی را پیش گرفته است تا شکار نهنگ خود را برای جهان قانونی جلوه دهد. این کشور از سال 1987 اعلام کرده است که شکار نهنگ را برای تحقیقات و پژوهش های علمی انجام می دهد در حالی که تعداد نهنگ های شکار شد بیش از حدی است که برای تحقیقات و پژوهش های علمی به کار رود .

فعالان بین المللی محیط زیست و اقیانوس ها در نشست IWC (کمیسیون بین المللی صید نهنگ)  امیدوارند هیات حاکمه، قانونی تصویب کند تا در مورد صید علمی نهنگ ها نقاط ضعف کمتری داشته باشد تا ژاپن یا هر کشور دیگری نتواند از آن نقاط ضعف بهره گیرد. نیوزیلند در نظر دارد تا طرحی را برای عملی ساختن آن ارائه دهد.  استرالیا نیز  حمایت خود را از این قانون صریح و تحریم سختگیرانه اعلام کرده و معتقد است که امکان دارد این قانون ژاپن را از تصمیمش منصرف کند . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا