افزایش سطح همکاری‌های بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از افزایش سطح همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های خارجی طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: هر ساله 15 طرح علمی در قالب پروژه علمی جندی شاپور انجام شود؛ در این طرح‌ها وزارت علوم حمایت خواهد کرد تا اساتید ایرانی بتوانند به راحتی در دانشگاه‌های خارج از کشور به انجام تحقیقات بپردازند.

دکتر سالار آملی در نشست آغاز 150 طرح آموزشی و پژوهشی مشترک بین المللی در سال 1396 که امروز سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، به طرح‌های مشترک تحقیقاتی بین‌المللی علمی و آموزشی اشاره کرد و گفت: قصد داریم در این نشست به درک درستی از نحوه همکاری بین اساتید دانشگاهی و مسئولین وزارت علوم برسیم، در حقیقت ما در حال ورود به همکاری‌های علمی مشترک بین‌المللی هستیم و در این زمینه نیازمند شنیدن نظر اساتید خواهیم بود.

وی در تشریح طرح‌های مشترک بین‌المللی با بیان اینکه طرح‌های مختلفی برای سال آینده تدارک دیده شده است، اظهار کرد: مقرر شده هر ساله 15 طرح علمی در قالب پروژه علمی جندی شاپور انجام شود؛ در این طرح‌ها حمایت از طرف وزارت علوم صورت می‌گیرد تا اساتید ایرانی بتوانند به راحتی در دانشگاه‌های خارج از کشور به انجام تحقیقات بپردازند.

سالار آملی با اشاره به اینکه در برخی از زمینه‌های همکاری میان دانشگاه‌های ایرانی و خارجی نیازی به مجوز دولت‌ها نیست، گفت: وزارت علوم تنها در دو موضوع دخالت می‌کند که یکی دوره‌های تحصیلی مشترک است و منجر به مدرک تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که توسط شورای گسترش وزارت علوم تأیید می‌شود، دیگری تأیید دانشجوی خارجی است که توسط وزارت علوم انجام خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه تحقیقات صرف دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایرانی نیاز به مجوز وزارت علوم ندارد، اظهار کرد: اگر یک دانشجوی خارجی صرفا برای تحقیقات به دانشگاهی ایرانی مراجعه کند که فعالیت‌های وی منجر به اخذ مدرک تحصیلی نمی‌شود، نیازی به مجوز وزارت علوم ندارد.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه در عرض یک هفته حدود 70 تا 80 نفر از کشورهای دیگر برای دوره آموزشی یا تحقیقات به ایران می‌آیند، گفت: باید برنامه‌های تدوین شده میان وزارت علوم و معاونت‌های بین‌الملل دانشگاه‌های کشور اجرا شود تا در یک چارچوب مشخص امکان همکاری‌های بیشتر میان دانشجو و دانشگاه‌های خارجی با بدنه وزارت علوم در کشور وجود داشته باشد.

در ادامه این مراسم صدری‌نسب رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی در تشریح برنامه‌های مشترک بین‌المللی گفت: برنامه‌های مختلفی در عرصه همکاری های علمی و پژوهشی به تأیید نهایی رسیده است که از جمله آن می‌توان به دعوت به پژوهش مشترک، برنامه پژوهشی جنیدی شاپور، برنامه برای توسعه پژوهش‌های کاربردی، برنامه دعوت برای پژوهش‌های مشترک ICRT هر ساله در مرکز مطالعات اشاره کرد.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی با اشاره به اینکه برنامه جندی شاپور با همکاری سفارت فرانسه انجام می‌شود، گفت: در این طرح از میان 56 اثر که برای اجرا در سال 2018 به دبیرخانه مرکز ارسال شده بود 15 طرح برای اجرا انتخاب شد، از 7 تیر 97 تا شهریور ماه 98 هم فراخوان طرح جندی شاپور برای سال 2019 انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در طرح پژوهشی "سیمرغ" از اساتید دانشگاه‌های جهان دعوت می‌کنیم تا در دانشگاه‌های برتر کشور به ارائه کنفرانس علمی و تحقیقات مشترک بپردازند.

صدری نسب با بیان اینکه 82 درصد اعتبارات مرکز مطالعات و همکاری‌های بین المللی وزارت علوم صرف تحقیقات پروژه‌های علمی می‌شود اظهار کرد: برای مثال در طرحICRT تعداد 9 اثر در زمینه‌های کشاورزی و یک اثر در حوزه علوم انسانی و در طرح علمی جندی شاپور، 7 اثر در زمینه علوم پایه، 5 اثر در زمینه‌های فنی مهندسی و 9 اثر در زمینه کشاورزی ارائه شده است.

78 طرح مشترگ تحقیقاتی بین دانشگاه خوارزمی و دانشگاه‌های اتریش

همچنین دکتر سبحان‌اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای بین‌ دانشگاه خوارزمی با دانشگاه‌های کشور اتریش در سال جاری امضا شده است، گفت: از آن زمان تاکنون کارگروه‌های مشترک برای انجام پروژه‌های علمی برگزار شده و در سال جاری حدود 78 پروپوزال که خواهان شرکت در طرح‌های مشترک با دانشگاه‌های کشور اتریش بودند برای داوری به دانشگاه خوارزمی واصل شد.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده 17 طرح از میان 78 پروپوزال انتخاب شد و تلاش شد در تمام زمینه‌های تحقیقاتی و از دانشگاه‌های مختلف در حوزه‌های منتخب حضور داشته باشند.

سبحان‌اللهی با اشاره به اینکه سال آینده صدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی است، گفت: دانشگاه خوارزمی یک روز را در تقویم کاری خود برای همکاری با وزارت علوم اتریش در نظر گرفته است تا در این روز به ارائه آمار در زمینه پروژه‌های مشترک بپردازیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا