مومیائی حیوانات در مصر باستان

پژوهشگران به صورت تقریبی تخمین می زنند که مصریان باستان در طول شکل گیری این تمدن کهن ، بیش از 70 میلیون حیوان مختلف را مومیائی کرده اند . در همن راستا تیمی از مصر شناسان و متخصصان پرتونگاری دانشگاه منچستر University of Manchester  با همکاری پژوهشگران و متخصصان موزه منچستر اقدام به بررسی و آزمایش صدها نمونه مومیائی شده از حیوانات کشف شده در حفاری های باستان شناسی و سایت های تاریخی از طریق انجام آزمایش های پرتو نگاری کرده و دریافتند در حدود یک سوم این مومیائی ها فاقد حیوانی واقعی در داخل خود هستند . برخی از پژوهشگران و مصر شناسان اعتقاد دارند  این مومیائی های توخالی حیوانات ، جعلی بوده و به منظور فریب خریداران تهیه شده بود .

در همین زمینه لیدیجا مک نایت Lidija McKnight سرپرست این تیم پژوهشی در گفتگو با واشنگتن پست اعلام کرد : " من فکر می کنم ممکن است گذر زمان نیز در خالی شدن این محفظه های مومیائی تاثیر گذار بوده است . ما در جستجوی اطلاعات بیشتری در این زمینه هستیم . "

بر اساس اطلاعات موجود ، بیشتر این مومیائی های حیوانات ، جنبه نذری داشته و زائران معابد مصری از آن ها استفاده می کردند .

این پژوهشگر مصر شناس در ادامه توضیحات خود در باره کاربرد این مومیائی ها  افزود : " شما یکی از این مومیائی های حیوانات را تهیه کرده و از وی می خواهید تا پیام شما را برای خدایان انتقال دهد . سپس باید منتظر بمانید تا از جانب این خدایان باستانی در برابر هدیه و پیشکشی شما ، اقدامی انجام شود . این تفکر ، نقش مهمی در آئین و باور های مذهبی مردم مصر باستان داشته و به همین دلیل صنعتی ویژه برای ساخت و تولید مومیائی حیوانات ایجاد شده بود . این سنت مذهبی برای بیش از هزار سال ادامه داشته است و این موضوع توجیه کننده وجود این حجم زیاد از مومیائی های حیوانات در مصر باستان است . "

بر اساس نظر این کارشناسان ، ممکن است این مومیائی های خالی با مواردی نمادین و سمبلیک پرشده باشند و یا اهداف دیگری در پشت آن ها قرار داشته باشد که ما از آن بی خبر هستیم . بر این اساس ، پژوهشگران اعتقاد دارند ما نباید از دیدگاه امروزی و مدرن خود این مومیائی های تو خالی را یک نوع شیادی و کلاهبرداری باستانی قلمداد کرده و این نظریه را قطعی بدانیم .

این پژوهشگر انگلیسی در خاتمه اعلام کرد : تحقیقات و مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام شود و این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد که مواد استفاده شده در این مومیائی ها بسیار با اهمیت تر از خود حیوانی هستند که در داخل آن قرار گرفته است .