آغاز مأموریت نقشه برداری اودیسه از سطح مریخ

اودیسه مریخ بخشی از برنامه 297 میلیون دلاری ناسا تحت عنوان Mars Surveyor 2001 است. این مدارگرد رباتیک  در تاریخ 7 آوریل 2001 از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر 200 روزه، در تاریخ 24 اکتبر وارد مدار سیاره سرخ شد.

کشف مقادیر قابل توجهی آب منجمد در زیر لایه سطحی سیاره مریخ، مشهورترین کشف اودیسه مریخ (Mars Odyssey) محسوب می شود که یکی از اهداف اصلی این ماموریت نیز بوده است.

ماموریت اصلی ادیسه دو هدف: تعیین ساختار موادی که سطح مریخ را پوشانده اند و اندازه گیری میزان تشعشعات سیاره سرخ به منظور تخمین ایمنی سیاره سرخ برای اجرای ماموریت های آینده انسان ها به مریخ، را دنبال می کند. همچنین حدود 85 درصد تصاویر و سایر داده های دو کاوشگر رباتیک  Spirit و Opportunity ناسا با استفاده از رله های ارتباطی اودیسه به زمین مخابره می شدند.

این مدارگرد رباتیک در تاریخ 15 دسامبر 2010 با 3340 روز فعالیت در مدار مریخ، موفق به شکستن رکورد باسابقه ترین کاوشگر فعال در سیاره سرخ شد.

پیش از این عنوان شده بود که مدارگرد اودیسه مریخ حداکثر تا سال 2016 قادر به فعالیت در مدار سیاره سرخ خواهد بود، اما این کاوشگر درحال حاضر در مدار قطبی مریخ و در ارتفاع 3800 کیلومتری قرار داشته و براساس پیش بینی دانشمندان، تا سال 2025 همچنان فعال خواهد ماند.

منبع: ناسا