ترویج اصول علمی بحث و گفتگو از اهداف این مسابقات است

مهندس علیرضا زجاجی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، ضمن تاکید بر اهمیت مناظره و نقد منصفانه، درخصوص این مسابقات و نحوه شکل گیری آن گفت: این مناظرات در سال 90 در جهاد دانشگاهی آغاز شد و مبنای آن مکاتبه‌ای بود که جمعی از فضلای قم در دهه 80 با مقام معظم رهبری داشتند و به همین خاطر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به اهمیت بحث مناظرات اشاره کردند و بیان کردند که چون تا به حال به این موضوع در دانشگاه‌ها پرداخته نشده است، خوب است که به این مساله اهمیت داده شود.

زجاجی افزود: به دلیل ماهیت انقلابی جهاد دانشگاهی این نهاد با اهتمام مسئولان برای این کار مقدمه‌چینی‌های لازم را انجام داد و در سال 90 اولین مسابقه مناظره دانشجویی برگزار شد و امسال ششمین دوره این مناظرات 8 اسفندماه در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه‌ طباطبایی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: تلاش‌های زیادی برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقات انجام شده و تاکنون شاهد رشد کمی و کیفی این موضوع بوده‌ایم و هدف از برگزاری این مسابقات آن است که بحث و گفت و گو با منطق و ارائه دلیل و برهان انجام شود.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان با اشاره به این که در سطح جامعه بسیار دیده می‌شود که بحث بر سر موضوعات مختلف به دعوا و مجادله کشیده می‌شود، بر اهمیت برگزاری این مسابقه و ترویج اصول مناظره علمی در سطح جامعه تاکید کرد.

اولین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان از سال ۹۰ آغاز به کار کرد

در ادامه ، مهندس مهدی کاظمی، رییس سازمان دانشجویان جهاد در خصوص این مسابقات گفت: اولین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان به همت جهاد دانشگاهی از سال ۹۰ آغاز به کار کرد که سه دوره اول به صورت متمرکز و کشوری برگزار شد و از دوره چهارم مرحله‌های استانی نیز به آن اضافه شد.

وی افزود: مسابقات مناظره ابتدا در گروه‌های ۴ نفره و با گذاره‌هایی که به این تیم‌ها داده می‌شود ثبت نام می‌شوند مدت مناظره هم ۳۲ دقیقه است و هر گروه در ۴ بخش به گفت و گو می‌پردازد.

رئیس سازمان امور دانشجویان جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: امسال در ۲۵ استان و ۷ دانشگاه تهران دوره استانی‌ها برگزار شده که ۴۸۳ تیم در مرحله استانی شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: در هر منطقه ۱۶ تیم به مرحله کشوری راه پیدا کردند که در نهایت از هر منطقه ۴ تیم به مرحله نهایی راه یافتند که امسال از دانشگاه تهران فقط تیم دانشگاه علم و صنعت به مرحله نهایی رسیده و در مجموع ۱۲ تیم در مرحله کشوری به رقابت می‌پردازند.

کاظمی با اشاره به برگزاری مناظرات در این مرحله گفت: ۵۳۲ مناظره در مجموع مراحل مختلف این مسابقات برگزار شده که ۲۶۱ داور در مرحله استانی داوری مسابقات را برعهده داشتند.

وی اضافه کرد: ۱۰ درصد از دانشجویان شرکت کننده کارشناسی ارشد، ۸ درصد دکتری، ۸۲ درصد دانشجویان کارشناسی در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند که شرکت کنندگان ۶۴ درصد دانشگاه‌های وزارت علوم ۷ درصد دانشگاه آزاد و مابقی دانشگاه‌ها در این دوره شرکت کرده اند.

کاظمی در خصوص بیشترین آمار شرکت کننده استان‌ها گفت: چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و یزد بیشترین تیم‌های شرکت کننده در هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره را داشتند.

وی افزود: هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره در ۴۰ مجموعه ۱۰ دانشگاه و ۲۹ استان برگزار می‌شود.

کاظمی همچنین از برگزاری اولین دوره مسابقات ملی مناظره به زبان انگلیسی در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این دوره از مسابقات با همکاری دانشگاه تهران برگزار خواهد شد که بعد از پایان مرحله کشوری هفتمین دوره ثبت نام آن آغاز می‌شود.

اختتامیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره ۶ تا ۸ اسفند به میزبانی دانشگاه علامه برگزار خواهد شد و بعد از پایان مرحله کشوری ثبت نام هشتمین مرحله این مسابقات آغاز خواهد شد.

 

گزارش:امیر محمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا