پس از ورود گلوله به بدن انسان، چه اتفاقی می‌افتد؟

طی سال‌های اخیر خبر تیراندازی در ایالات‌متحده امریکا و کشته و مجروح شدن گروهی از شهروندان، به خبری تکراری تبدیل‌شده است و هرچند وقت یک‌بار شاهد وقوع یک حادثه تیراندازی در مدارس، دانشگاه‌ها و یا سایر مراکز عمومی این کشور هستیم و این موضوع در حالی است که دانلد ترامپ لجوجانه بر قوانین حمایت از خریدوفروش و تملک قانونی اسلحه در ایالات‌متحده آمریکا حمایت می‌کند. در حال حاضر در بازارهای آمریکا سلاح‌های جنگی مختلفی وجود دارد که هر یک می‌تواند به‌سادگی باعث کشته شدن افراد دیگر شده و آسیب‌هایی جدی بر بدن انسان وارد کند. در این یادداشت تلاش می‌کنیم تا به بررسی تخریب ناشی از برخورد گلوله به بدن انسان بپردازیم.

زمانی که یک گلوله از کلت یا هفت‌تیرهای دستی شلیک می‌شود، تنها یک حفره در بافت‌های بدن ایجاد کرده و آسیب‌های واردشده به بافت‌های حساسی مانند کبد نیز در حد همان حفره ناشی از ورود گلوله به بافت خواهد بود اما این موضوع در مورد شلیک تفنگ‌های جنگی و مشابه آن‌ها متفاوت بوده و گلوله پس از ورود به بدن قربانی، به دلیل چرخش زیاد و قدرت بسیار بیشتر، انهدام و آسیب‌دیدگی وسیعی ایجاد می‌کند.

دکتر مری فالات (Mary Fallat) پزشک متخصصی است که در این رابطه تجربه‌ای مستقیم دارد. حدود چهار سال پیش یک پسربچه 14 ساله به‌صورت اورژانس به کلینیک دکتر فالات انتقال داده شد. وی از ناحیه شکم خود مورد اصابت گلوله قرارگرفته بود و در نگاه اول، آسیب واردشده تنها شامل یک حفره کوچک روی شکم و کبودی و خونریزی اطراف آن می‌شد. موضوعی که در بدو امر پزشک از آن مطلع نبود، نوع قرارگیری گلوله در نزدیکی ستون فقرات و نخاع کودک مصدوم بود. این گلوله در مسیر حرکت خود از زمان وارد شدن به شکم پسربچه مجروح تا رسیدن به ستون فقرات وی بافت‌های زیادی را مجروح کرده و آسیبی جدی به آن‌ها رسانده بود. این اعضا عبارت بودند از: روده، لوزالمعده، طحال، معده، دیافراگم و ریه‌ها. تمامی این بافت‌ها آسیب‌دیده و خونریزی می‌کردند که این موضوع منجر به تجمع خون در فضای داخلی سینه و شکم وی شده بود.

به گفته پزشکان، زمانی که یک گلوله وارد بدن انسان می‌شود، آسیب‌های واردشده به بدن تنها شامل پارگی بافت‌ها نیست بلکه معمولاً گلوله سبب شکستگی استخوان و متلاشی شدن اندام‌های درونی و جابه‌جا شدن آن‌ها می‌شود. در این موارد آسیب واردشده به روده می‌تواند منجر به جراحی کولواستومی (colostomy) شود که در آن بافت‌های روده جهت پیشگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر، منتقل‌شده و به بخش دیگری متصل می‌شود. این موضوع در مورد یک کودک که بدن وی در حال رشد است، تبعاتی بسیار جدی و وخیم در پی دارد.

بیل اسموک (Bill Smock) جراح ویژه در اداره  پلیس لوئیز ویل مترو  (Louisville Metro) در این رابطه می‌گوید: «زمانی که بافت‌های داخلی بدن شما براثر شلیک گلوله آسیب ببینند، شما هیچ‌گاه به زندگی عادی بازنخواهید گشت و حتی در صورت درمان شدن نیز تأثیرات آسیب‌های واردشده به اندام داخلی بدن تا آخر عمر همراهتان خواهد بود. اگر گلوله به ستون فقرات شما برخورد کند، احتمالاً فلج خواهید شد و اگر گلوله به سر فردی برخورد کرده و مغز وی آسیب ببیند حتی اگر فرد موردنظر کشته نشود، زندگی وی از حالت عادی خارج خواهد شد.»

دکتر مری فالات در بیمارستان خود واقع در کنتاکی، به‌مانند بسیاری از بیمارستان‌های دیگر ایالات‌متحده آمریکا، برنامه‌ریزی خاصی برای مواقع ویژه وقوع تیراندازی پیش‌بینی‌شده است. در این شرایط کلیه کارکنان بیمارستانی اعم از پزشکان، پرستاران، کارکنان واحدهایی مانند رادیولوژی، بانک خون و اتاق‌های جراحی در حالت آماده‌باش به سر برده و حتی اگر در مرخصی بوده و در منزل باشند نیز باید به محل کار خود مراجعه کنند.  در این شرایط جراحان مختلف بر اساس تخصص خود باید آسیب‌های واردشده به بخش‌های مختلف بدن مانند مغز و سیستم اعصاب، قلب و …. را به‌سرعت جراحی کرده و از افزایش آمار کشته‌شدگان پیشگیری کنند.

بیل اسموک یک جراح ویژه پزشکی قانونی است و وی در بسیاری از موارد باید میزان آسیب‌ها و جراحات ناشی از شلیک گلوله به بدن افراد مجروح را مطالعه و به‌صورت گزارش مکتوب، ارائه کند. به گفته وی، میزان انرژی تخلیه‌شده و آسیب‌های وارده  براثر شلیک گلوله از تفنگی مانند AR-15 بسیار بیشتر و شدیدتر آسیب‌های ناشی از شلیک یک گلوله از تفنگ کلت است.

نیکولاس کروز (Nikolas Cruz) متهم تیراندازی و شلیک در دبیرستان مارجری استونمن داگلاس Marjory Stoneman Douglas واقع در فلوریدا که طی آن ۱۷ نفر به قتل رسیدند، از مسلسل جنگی نیمه‌خودکار AR-15  استفاده کرده بود.

به گفته اسموک، زمانی که یک گلوله از کلت یا هفت‌تیرهای دستی شلیک می‌شود، تنها یک حفره در بافت‌های بدن ایجاد کرده و آسیب‌های واردشده به بافت‌های حساسی مانند کبد نیز در حد همان حفره ناشی از ورود گلوله به بافت خواهد بود اما این موضوع در مورد شلیک تفنگ‌های جنگی و مشابه آن‌ها متفاوت بوده و گلوله پس از ورود به بدن قربانی، به دلیل چرخش زیاد و قدرت بسیار بیشتر، انهدام و آسیب‌دیدگی وسیعی ایجاد می‌کند. برای مثال اگر یک گلوله توسط کلت به کبد شخصی شلیک شود، آسیب وارده تنها شامل حفره‌ای برابر با سه‌چهارم اینچ خواهد بود اما این آسیب در مورد گلوله تفنگ‌های جنگی مشتمل بر حفره  ناشی از خود گلوله، آسیب شدیدی  به قطر سه الی چهار اینچ در بافت‌های اطراف به وجود خواهد آمد.

روز پنج‌شنبه گذشته و در پی حادثه اخیر شلیک و تیراندازی در ایالات‌متحده آمریکا، یک کنفرانس خبری با حضور کارشناسان پلیس و پزشکان متخصص برگزار شد که در آن دکتر ایوان بویر (Evan Boyer) مدیر مرکز بهداشت شمال امریکا اعلام کرد: «متأسفانه امروزه ما باید خود را همواره برای مواجهه با چنین رویدادهایی آماده نگهداریم.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: pbs.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا