افزایش لاک‌پشت‌های ماده در سایه گرمایش جهانی

در جدیدترین بررسی‌های محققان مشخص‌شده است که در دریای سبز، بزرگ‌ترین محل زندگی لاک‌پشت‌های دریایی، بیشتر لاک‌پشت‌های نوزاد به دنیا آمده، ماده هستند. تنها یک درصد از لاک‌پشت‌هایی که در دیواره بزرگ مرجانی در شرق استرالیا از تخم‌ها بیرون می‌آیند، نر هستند. این مسئله باعث شده تا دانشمندان از بقای لاک‌پشت‌ها احساس نگرانی کرده‌اند.

از زمانی که لاک‌پشت‌های دریایی تخم‌های خود را می‌گذارند تا زمانی که تخم‌ها شکسته نشده و جوجه‌ها بیرون نیایند و به رشد کامل نرسیده باشند، نمی‌توان از جنسیت آن‌ها باخبر شده و تشخیص آن بسیار سخت است. درواقع دمای محیط اطراف تخم‌ها بر جنسیت جنین لاک‌پشت‌ها اثر می‌گذارند. زمانی که ماسه‌های اطراف تخم، گرم باشد باعث می‌شود تا دمای تخم بالا رفته و احتمال اینکه جنسیت نوزاد لاک‌پشت مؤنث شود، افزایش پیدا کند.

از زمانی که لاک‌پشت‌های دریایی تخم‌های خود را می‌گذارند تا زمانی که تخم‌ها شکسته نشده و جوجه‌ها بیرون نیایند و به رشد کامل نرسیده باشند، نمی‌توان از جنسیت آن‌ها باخبر شد و تشخیص آن بسیار سخت است. درواقع دمای محیط اطراف تخم‌ها بر جنسیت جنین لاک‌پشت‌ها اثر می‌گذارند. زمانی که ماسه‌های اطراف تخم، گرم باشد باعث می‌شود تا دمای تخم بالا رفته و احتمال اینکه جنسیت نوزاد لاک‌پشت ماده شود، افزایش پیدا کند. تحقیقات نشان داده است، درصورتی‌که محیط اطراف تخم‌ها از 29.9 درجه سانتی‌گراد بالاتر باشد، جنسیت نوزاد لاک‌پشت‌ها مذکر نخواهد شد. به دلیل گرمایش جهانی، این معیار از هر زمان دیگری به بالاترین حد خود رسیده است.

قابل‌ذکر است که تعیین جنسیت لاک‌پشت‌ها بسیار دشوار و سخت است. در صورتی می‌توان جنسیت آن‌ها را تشخیص داد که رشد لاک‌پشت کامل شده باشد که در 20 سالگی یا کمی بیشتر این اتفاق خواهد افتاد. یکی از تفاوت‌های لاک‌پشت‌های نر نسبت به ماده این است که لاک‌پشت‌های نر دارای دم‌ها و پنجه‌های بلند و دراز هستند.

در حال حاضر، محققان و پژوهشگران آمریکایی و استرالیایی با روشی از طریق آزمایش دی ان ای و آزمایش خون می‌توانند لاک‌پشت‌های دریای سبز را درحالی‌که هنوز بسیار کوچک و جوان هستند تشخیص دهند. آنچه باعث نگرانی این محققان شده، این است که 90 درصد لاک‌پشت‌های منطقه دیواره بزرگ مرجانی در شرق استرالیا مؤنث هستند. این تعداد کم لاک‌پشت‌های مذکر در جمعیت این جانوران ایجاد اختلال می‌کند چراکه لاک‌پشت‌های دریایی مؤنث بدون لاک‌پشت‌های نر نمی‌توانند به تولیدمثل و تداوم بقای خود ادامه دهند.

لازم به توضیح است که لاک‌پشت‌های ماده هر ۲ تا ۴ سال برای تخم‌گذاری به ساحل می‌آیند و در هر فصل ۱ تا ۸ لانه حفر می‌کنند. آن‌ها گودال‌هایی حفر می‌کنند و تخم‌های خود را در این گودال‌ها می‌ریزند. سپس لانه‌ها را دوباره پرکرده و به اقیانوس بازمی‌گردند. تخم‌ها توسط خورشید و شن و ماسه گرم شده و جنین داخل آن‌ها رشد کرده و سپس از تخم بیرون می‌آیند. این نوزادان لاک‌پشت تا زمانی که به بلوغ کامل نرسیده در دریا می‌مانند و تنها زمانی که می‌خواهند تخم‌های خود را در گودال بریزند به ساحل بازمی‌گردند.

علاوه بر این مسئله، محققان استرالیایی دریافتند که چنین مشکلی برای خزندگان دیگری چون تمساح‌ها و مارمولک‌ها نیز وجود دارد و درواقع گرمای محیط بر تعیین جنسیت این جانوران نیز تأثیر به سزایی دارد. این مشکل برای تمساح‌ها درست برعکس لاک‌پشت‌ها است به این معنا که گرمای محیط باعث می‌شود تا نوزادانی که از تخم بیرون می‌آیند از جنسیت مذکر برخوردار باشند. 

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: dw

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا