هشدار برای دوری از پرندگان

آنفولانزای پرندگان انواع مختلف دارد، ویروسی که در حال حاضر در ایران شایع شده و موج جدیدی از این بیماری را به راه انداخته، ویروس H5N6 است. نه تنها قابلیت واگیر و سرایت این نوع از ویروس آنفولانزا از پرندگان به انسان بسیار زیاد است، بلکه بیماری ایجادشده توسط آن نیز بسیار خطرناک و حتی کشنده است.

انواع و اقسام سویه‌های ویروسی آنفولانزای پرندگان در جهان دیده می‌شود که هرکدام ممکن است در مناطق مختلفی فراگیر شوند. نکته مهمی که در مورد آنفولانزای پرندگان وجود دارد این است که عموماً ویروس این بیماری از پرنده به انسان منتقل می‌شود اما از انسان به انسان دیگر انتقال نمی‌یابد. اما خطر بزرگ زمانی رخ می‌دهد که این ویروس، توانایی انتقال از انسان به انسان را نیز پیدا کند.

در سال‌های اخیر ویروس‌های مختلف آنفولانزا دچار جهش‌های زیادی شده‌اند. این ویروس‌ها درنتیجه جهش‌های جدید، توانایی‌های تازه‌ای پیدا می‌کنند.

در حال حاضر که در آستانه صد سالگی آنفولانزای اسپانیایی به سر می‌بریم که در سال 1918 در جهان شایع شد و جان تعداد زیادی از انسان‌ها را گرفت، بسیاری از محققان هشدار می‌دهند که انواع ویروس‌های آنفولانزا در آغاز مرحله کسب توانایی انتقال از انسان به انسان به سر می‌برند. یک مصداق این هشدار نیز آنفولانزای خوکی بود که در چین شایع شد و می‌تواند زنگ خطری باشد برای شیوع انواع دیگر این ویروس در دنیا.

آنفولانزای پرندگان هم در آستانه یادگرفتن قابلیت انتقال از انسان به انسان درنتیجه جهش‌های متعدد است. اگر این اتفاق رخ دهد، بنابر چند دلیل عمده، توانایی ما برای مقابله با این بیماری بسیار پایین است. یکی از این دلایل عدم دسترسی ما به داروهای مناسب برای کنترل این بیماری است. دلیل دیگر در اختیار نداشتن واکسن مناسب برای این بیماری در سطح جهانی است. به این معنا که ذخیره واکسنی در دنیا بسیار کم است و روش‌های ساخت واکسن آنفولانزا، روش‌های بسیار زمان‌بری هستند.

بنابراین اگر روزی این پاندمی اتفاق بیافتد، تا واکسن موردنیاز و کافی برای کنترل آن تولید شود، کار از کار گذشته و به احتمال قوی تعداد زیادی از انسان‌ها را درگیر می‌کند. به همبن دلیل سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه می‌کند که اولاً ذخیره مناسبی از واکسن آنفولانزا در اختیار داشته باشند، که ما این ذخیره مناسب و کافی را در ایران نداریم و عمده واکسن‌های موجودمان وارداتی است، ثانیاً برای توسعه پلتفرم‌های سریع واکسن‌سازی سرمایه‌گذاری کنند.

توصیه دوم سازمان بهداشت جهانی به کشورها به این معنی است که روش‌هایی را توسعه دهند تا به کمک آن روش‌ها بتوانند تعداد زیادی از واکسن را در مدت زمان کوتاه تولید کنند.

بنابراین اگر سویه جدیدی از آنفولانزا بروز کند که بتواند علاوه بر این‌که از پرنده به انسان منتقل می‌شود، از انسان به انسان نیز انتقال پیدا کند، این عدم آمادگی، فاجعه را گسترده‌تر خواهد کرد و جهان به‌طور کلی و ایران به طریق اولی در برابر این خطر بزرگ ناتوان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا