هند و امارات به دنبال گسترش روابط در زمینه هوایی و اکتشاف مشترک فضا

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،کی سیوان افزود: یک گروه کاری مشترک میان آژانس فضایی امارات متحده عربی و سازمان تحقیقات هوا و فضای هند( ایسرو) جهت شناسایی زمینه های مشترک همکاری از جمله ، برنامه مریخ امارات، ماهواره، عکس برداری خودکار فضایی و غیره تشکیل شده است.

رئیس سازمان تحقیقات هوا و فضای هند( ایسرو) تصریح کرد: پس از عملیات موفقیت آمیز هند به سوی مریخ که در سال 2013 انجام شد، دهلی نو می تواند تجربیات خود را در اختیار امارات قرار دهد.
امارات قصد دارد تا سال 2020 ماهواره 'امید' خود را به سوی مریخ پرتاب کند.
هند اولین کشور در جهان است که توانسته است در اولین ماموریت، ماهواره خود را با موفقیت به سوی سیاره مریخ پرتاب کند.
سیروان در این خصوص گفت: عمر ماهواره هند تنها 6 ماه درنظر گرفته شده بود اما این ماهواره با وجود گذشت 3 سال و چهار ماه از زمان پرتاب هنوز هم در جو مریخ حضور دارد و اطلاعات حساس را به زمین مخابره می کند.
امارات متحده عربی مدتی است که برنامه ای بسیار بلند پروازانه در بخش فضایی را دنبال می کند و حتی به دنبال تاسیس شهرک هایی در کره مریخ است. برنامه های فضایی امارات به نوعی از دهه 1970 میلادی آغاز شد. این کشور در ابتدا در بحث های مطالعاتی فضایی وارد شد و مرکز فضایی محمد ابن رشید در سال 2006 در دوبی آغاز به کار کرد.
این کشور اولین ماهواره خود را در سال 2006 با کمک موشک روسی به فضا پرتاب کرد. ماهواره Nayif-1 اولین میکرو ماهواره ساخت امارات بود که توسط مهندسان این کشور طراحی و ساخته شده و تنها یک کیلو و 320 گرم وزن داشت. این ماهواره توسط هندی ها در فوریه سال 2017 میلادی به فضا پرتاب شد.
امارات اما به دنبال ارسال جستجوگری بدون سرنشین به سمت کره مریخ است. بر اساس محاسبات انجام شده این جستجوگر در تابستان سال 2020 میلادی از ژاپن به فضا پرتاب خواهد شد. کل محموله مورد نظر در حدود 1500 کیلوگرم وزن خواهد داشت که بعد از حدود 7 الی 8 ماه به کره مریخ رسیده و در حدود سه سال در مدار مریخ به مطالعه شرایط جوی این سیاره خواهد پرداخت. نام این ماموریت 'امید مریخ' است و اماراتی ها اعلام کرده اند که هدف از آن تشویق عرب زبان های دنیا به حرکت در مسیر فناوری های نو و نوآوری است.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) در سال گذشته با ثبت رکورد بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ ساز شد.
جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' درصنعت فضایی هند ، حکم دماغه 'کاناورال' در ایالت فلوریدای امریکا را دارد که تاکنون موشک های فضایی وماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.
سکوی پرتاب موشک جزیره 'سریهاریکوتا' تاکنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از کشورهای مختلف، میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.
در بیشتر سفرهای فضایی و پرتاب فضاپیماها از مبدا هند از راکت پی اس ال وی ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده می شود.
یکی از مهمترین دستاوردهای فضایی هند در سال 2013 میلادی پرتاب کاوشگر مدارگرد به مریخ با موشک 'پی اس.ال.وی' ازسکوی پرتاب 'سریهاریکوتا' با نام 'مانگالیان' است که به زبان سانسکریت به معنای 'مسافر مریخ ' بود . این اقدام هند را در ردیف چهارمین کشوری قرار داد که توانسته است به منظومه شمسی راه یابد.
ماموریت ماهواره مانگالیان شامل اکتشاف گاز متان و دی اکسید کربن در جو مریخ می شد تا وجود حیات در سیاره همسایه زمین بررسی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا