درمان سرطان کلیه با ترکیب دو دارو

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، در آزمایشات کلینیکی اولیه که روی بیماران مبتلا به سرطان کلیه پیشرفته بدون سابقه درمان انجام گرفت، مشخص شد این شیوه جدید فاقد هرگونه عوارض جانبی ناخواسته است.

داروی Axitibin که مانع فرآیند شکل‌گیری رگ‌های خونی به‌منظور تغذیه تومورهای سرطانی می‌شود، در سال 2012 میلادی به عنوان دارویی موثر برای بیماران مبتلا به سرطان کلیه مورد تایید سازمان غدا و داروی آمریکا قرار گرفت.
داروی Pembrolizumab نیز یک داروی ایمن‌درمانی است که مانع به‌کارگیری مکانیزم‌های دفاعی بدن توسط سلول‌های سرطانی و فرار این سلول‌ها از حمله سلول‌های ایمنی می‌شود. این دارو برای درمان چندین نوع سرطان از جمله ملانوم، سرطان ریه، سر و گردن مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است؛ اما تا کنون مطالعات جامعی درباره تاثیر آن بر سرطان کلیه انجام نشده است.
تحقیقاتی که پیش از این در مورد ترکیب داروهای بازدارنده رگ‌زایی و ایمن‌درمانی انجام گرفته نشان دهنده تولید مواد بسیار سمی و عوارض جانبی بسیار مضر برای بیماران بوده و به همین علت استفاده از این شیوه چندان مورد توجه محققان قرار نگرفته است. اما اکنون ترکیب دو داروی، امید تازه‌ای را برای درمان سرطان کلیه پیشرفته ایجاد کرده است.
نتایج این تحقیقات در تاریخ 10 فوریه در سمپوزیوم مجاری تناسلی و ادرای ASCO در سانفرانسیسکو ارائه شد.