مایکروسافت رمز عبور را از ویندوز حذف می‌کند

مایکروسافت در حال آزمودن یک سیستم جدید است که موجب می‌شود تا یکی از قدیمی‌ترین ویژگی‌های این سیستم عامل محبوب دستخوش تغییراتی بزرگ شود. از نخستین نسخه ویندوز تا به امروز شاهد حضور رمز عبور به‌عنوان یک مؤلفه امنیتی جهت تائید هویت کاربران بوده‌ایم ولی به نظر می‌رسد که آخرین نسخه از ویندوز 10 قرار است تا این قابلیت را از این سیستم عامل حذف کند و سیستمی جدید را جایگزین آن کند.

به نظر می‌رسد که ساخت شماره 17093 ویندوز مایکروسافت قرار است تا گزینه‌هایی ویژه داشته باشد که موجب می‌شود که بتوان تائید هویت آن‌ها را از طریق تلفن همراه هوشمند کاربران انجام داد. به‌این‌ترتیب برای کاربران این سیستم عامل به شماره‌ای از پیش تعیین شده، رمز یک‌بارمصرف ارسال خواهد شد و هر بار با استفاده از این رمز یک‌بارمصرف می‌توان به دستگاه وارد شد. به‌این‌ترتیب برای ورود بعدی باید دوباره این رمز را درخواست کرده و پس از دریافت کد جدید، آن را داخل سیستم وارد کرد.

دیگر مدل ورودی این سیستم استفاده از کدهای امنیتی‌ای به نام کلید FIDO است. این کلید می‌تواند موجب شود تا کاربران بتوانند تائید هویت خود را به‌واسطه یک دستگاه USB انجام بدهند. به‌این‌ترتیب وصل کردن این دستگاه به کامپیوتر میزبان سیستم عامل می‌تواند موجب شود تا هویت کاربر تائید شده و امکان دسترسی به سیستم فراهم بیاید.

در این میان روش‌های دیگر قابل‌استفاده در این سیستم، تشخیص چهره و تشخیص اثرانگشت کاربر است که می‌توان از طریق آن‌ها به ویندوز وارد شد. درصورتی‌که این نسخه آزمایشی موفقیت‌آمیز باشد، می‌توان انتظار داشت که این قابلیت به سیستم عامل اصلی ویندوز هم انتقال پیدا کند. البته هنوز زمان‌بندی این پروژه اعلام‌نشده است و باید برای تعیین نتیجه نهایی، منتظر اعلان رسمی مایکروسافت باقی ماند.

منبع: theinquirer

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا