مردم ایران به زندگی امیدوارتر شده‌اند

پس از پیروزی انقلاب در حوزه بهداشت توانسته‌ایم امید به زندگی را به طرز قابل توجهی افزایش و میزان مرگ و میر پیش از موعد و زودرس را به شدت کاهش دهیم.

ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در یک برنامه رادیویی در این خصوص توضیح داده و دستاوردهای حوزه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی را عامل اصلی چنین پیشرفتی دانسته است. به گفته حریرچی، در دهه ۴۰ شمسی، امید به زندگی در ایرانیان به‌طور متوسط ۴۵ سال بوده است، درحالی‌که امروزه این رقم تا 74.3 سال افزایش پیدا کرده است. این آمار نشان می‌دهد که از چهل سال پیش تاکنون، امید به زندگی 20 سال بیشتر شده است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت کاهش مرگ و میر در کودکان را یکی از عوامل مهم افزایش امید به زندگی در مردم ایران دانسته و گفته است: « تا پیش از انقلاب، سالانه ۱۰  الی ۱۵۰۰۰ نوزاد فقط به دلیل ابتلا به کزاز نوزادی از بین می‌رفتند، اما امروز با یک مورد مرگ به این دلیل نیز روبرو نمی‌شویم. پس از انقلاب در حوزه بهداشت توانسته‌ایم امید به زندگی را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهیم و از میزان مرگ و میر پیش از موعد و زودرس نیز بکاهیم.»

او همچنین از پیشرفت در زمینه کنترل و درمان بیماری‌های سخت مانند سرطان به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش امید به زندگی در مردم ایران نام برد و گفت: «« تا چند دهه قبل سرطان معده شایع ترین سرطان در میان مردان محسوب می‌شد، اما امروز این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و درمان‌های بسیار خوبی نیز صورت می‌گیرد. همچنین سرطان سینه بانوان که به عنوان شایع‌ترین نوع این بیماری در بین زنان شناخته می‌شود، در دهه‌های گذشته در مراحل سه و چهار تشخیص داده می‌شد، اما الان در همان مراحل اولیه به راحتی تشخیص داده می‌شود؛ به همین دلیل تبع امید به زندگی در این افراد نیز افزایش پیدا کرده است.»

قائم‌مقام وزیر بهداشت از بیماری‌های قلبی به عنوان عاملی مهم در بروز مرگ و میر زودرس در گذشته یاد کرد و خاطرنشان کرد که در آن دوران مردم مجبور بودند برای جراحی تنگی عروق قلبی به خارج از کشور سفر کنند و 50 هزار پوند انگلستان هزینه کنند. اما امروزه در اکثر مراکز استان‌های کشور و حتی بعضی از شهرهای کوچکتر، پزشکان با موفقیت عمل قلب باز را انجام می‌دهند.

حریرچی با یادآوری طرح سلامت توضیح داد: «دو سال بعد از اجرای طرح تحول سلامت نیز پروژه ۷- ۲۴ اجرا شد؛ در این پروژه، بیمارستان‌ها در 7 روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته آماده هستند که اگر کسی با سکته حاد قلبی مراجعه کرد، همان موقع آنژوگرافی را در کمتر از دو ساعت انجام دهند. همچنین در صورت نیاز، دارو به رگ قلب تزریق و در همان مدت فنر برای باز کردن قلب کار گذاشته می‌شود.»

شاید برای یک کشور در حال توسعه، چنین وضعیتی در نظر کشورهای دیگر دور از انتظار باشد، اما واقعیت این است که در 54 بیمارستان بزرگ کشور که اکثر آن‌ها در مراکز استان‌های کشور هستند، همه امکانات لازم برای کنترل سکته قلبی موجود است.

حریرچی پیش از این نیز در مراسم افتتاح کلینیک تخصصی بیمارستان فیروزآبادی، از آمار ۱۲۸ هزار تخت بیمارستانی خصوصی و دولتی در کشور خبر داده بود که حدود ۲۴ هزار طی طرح تحول سلامت یا جدید اضافه شد و یا جایگزین شده است.

باتوجه به این موضوع که کاهش مرگ و میر زودهنگام، سومین شاخص سلامت پس از انقلاب محسوب می‌شود، معاون وزیر بهداشت توضیح داد: «امروز در بسیاری از بیماری‌ها و حتی در تصادفات شاهد کاهش مرگ و میر افراد هستیم؛ حدود دو دهه قبل شاهد ۲۵ هزار مرگ و میر در تصادفات بودیم اما الان این آمار را به ۱۵ هزار نفر رسانده‌ایم، در حالی که میزان خودروها و سفرها افزایش پیدا کرده است.»

به گفته ایرج حریرچی، در حال حاضر امید به زندگی سالم و باکیفیت در ایرانیان حدوداً 63 سال است. این نشان می‌دهد که مرگ زودرس در ایران امروزه زیر 70 سال به حساب می‌آید، درحالی‌که در گذشته مرگ و میر زیر 50 سال، مرگ زودرس تلقی می‌شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا