توسعه فناوری پیشرفته با اتکا به پشتوانه علمی کشور

در ایام دهه فجر، پروژه الکتروموتورهای دور متغییر (VFD)، در محل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران مورد بهره برداری قرار گرفت. به همین بهانه با مجری این طرح گفتگو کردیم.

مهندس محمد فرزی، مجری پروژه در جهاد دانشگاهی علم و صنعت در تشریح این طرح گفت: در فرآیند انتقال فرآورده های نفتی، نیاز داریم که میزان دبی سیال که در لوله انتقال پیدا می کند را بر حسب مصرفی که در مقصد وجود دارد یا بر حسب میزان تولیدی در مبدا، کم و زیاد کنیم.

وی افزود: این کار پیش از این با استفاده از موتورهای دور ثابت و دریچه هایی (valves) که قبل و بعد از پمپ قرار می گرفت، انجام می شد. به عنوان مثال، برای اینکه میزان دبی را به نصف کاهش دهند، دریچه ای که سیال باید از آن عبور کند را 50 درصد باز و بسته می کردند. این کار علاوه بر مشکلات و آسیب های مکانیکی که به خط، پمپ و موتور الکتریکی وارد می کرد، با مصرف بسیار بالای انرژی همراه بود.

فرزی خاطر نشان کرد: فناوری جدیدی که در دنیا مطرح است و اکنون شاهد شکل گیری این دانش و فناوری در ایران نیز هستیم، استفاده از یک سیستم الکترونیکی است که بتواند موتور را با دورهای مطلوب تنظیم کرده و بچرخاند تا میزان دبی بدون نیاز به باز و بسته کردن شیر و تنها با تغییر دور موتور و به تبع آن، تغییر دور پمپ، تنظیم شود.

وی افزود: این کار در حوزه ولتاژ پایین (low voltage) انجام شده بود، ولی در حوزه ولتاژ متوسط (medium voltage) و توان هایی در حد 1500 کیلووات که قدرت فوق العاده بالایی دارند، برای اولین بار در کشور انجام می شود. مطالعات مقدماتی پروژه از سال 93 آغاز و مراحل ساخت و تکمیل آن، طی سال های 94 و 95 انجام شد. این پروژه سال 95 به شرکت خطوط لوله و مخابرات تحویل داده شد و باتوجه به لزوم راه اندازی برخی تاسیسات و تجهیزات در محل، بهمن 96 طرح رسما مورد بهره برداری قرار گرفت.

مزیات سيستم كنترل دور الكتروموتورها ولتاژ متوسط

مجری این پروژه در جهاد دانشگاهی علم و صنعت تأکید کرد: این فناوری می تواند میزان مصرف انرژی را بطور قابل توجهی کاهش دهد؛ به عنوان مثال، اگر دبی سیال 50 درصد کم شود، مصرف انرژی موتور به میزان 75 درصد تقلیل پیدا می کند و این بدین معنا است که فقط با صرفه جویی انرژی، سرمایه گذاری ظرف 8 ماه باز می گردد. افزایش راندمان، افزایش بهره وری و صرفه جویی اقتصادی از جمله مهمترین مزیات این سیستم هستند.

بیشتر بخوانید:

فرزی با اشاره به این نکته که این فناوری تنها در اختیار شرکت های چند ملیتی از جمله ABB و زیمنس است، گفت: متاسفانه بدلیل تحریم ها و مصارف دوگانه ای که براین مبدل ها متصور هستند، هیچکدام از این شرکت ها حاضر نبودند این دانش و محصول را در اختیار کشور ایران قرار دهند؛ اما با حمایتی که شرکت خطوط لوله و مخابرات از این پروژه انجام داد و همکاران توانمند تیم پروژه در جهاد دانشگاهی، به این دانش دست یافتیم.

وی عنوان کرد: اکنون توانایی ساخت محصولات با توان بالاتر برای مصارف دیگر از جمله در صنعت کشتیرانی و ریلی را داریم و امیدواریم که با حمایت هایی خوبی که در صنایع از این اتفاق صورت می گیرد، بتوانیم پروژه هایی بیشتری را در کشور اجرا کنیم.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا