کاهش مصرف از طریق باز یافت آب در صنایع شیمیایی

متخصصان آب و فن آوری های مرتبط با آن اعلام کردند که تکنولوژی های جدید به صنایع شیمیایی کمک می کند تا آب مصرفی در تولیدات این صنایع ، مورد بازیافت قرار گرفته و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود . به معنای دیگر  کارخانه های صنایع شیمیایی با کمک این فن آوری ها با محیط زیست سازگار خواهند بود .

تولید پلاستیک و مواد شیمیایی نیازمند مقدار زیادی آب شیرین برای خنک کردن فرآیندهای صنعتی است که پس از مصرف ، این آب برای محیط زیست مفید نخواهد بود .

کارخانه پلاستیک سازی  دو بنلوکس (Dow Benelux plastics) در ساحل جنوبی هلند ، بر اساس شرایط خاص منطقه  ،  نمی تواند این آب شیرین مصرفی خود را از منابع زیر زمینی تامین کرده  و باید آن را از محلی که ده ها کیلومتر با کارخانه فاصله دارد ، خریداری کند  . قابل ذکر است این آب شیرین برای صنایع شیمیایی یک بار مصرف بوده و در نهایت به دریا منتقل می شود که انجام این پروسه  نه  برای صنایع مقرون به صرفه بوده و نه با محیط زیست سازگاری دارد .

نیلز گروت (Niels Groot) متخصص فن آوری های مرتبط با آب در کارخانه پلاستیک سازی  دو بنلوکس ، در این رابطه می گوید : ” هر ساله ما بیست میلیون متر مکعب آب شیرین نیاز داریم که در اینجا به دست آوردن آن کمی مشکل است ، زیرا آب های زیر زمینی این مناطق متصل به دریا بوده و از نمک و املاح بسیاری برخوردار هستند . آب شور و یا کثیف به دستگاه های کارخانه آسیب می زند و تا کنون خرید آب شیرین از بازیافت آب مصرف شده ، ارزان تر بوده است .

با توجه به این معضل ،  یک پروژه تحقیقاتی اروپایی به نام E4WATER در نظر دارد تا این وضعیت را تغییر دهد .

در همین راستا کارخانه پایلوت Evides در هلند برای پاکسازی آب از نمک ، املاح و مواد زائد ،  از روش های مختلفی استفاده می کند تا بتواند آب مصرفی شیرین خود را به دست آورد . ویلبرت ون دن بروک (Wilbert van den Broek) متخصص تصفیه آب  کارخانه فوق ، در این رابطه چنین توضیح می دهد :  ” نخست ما تلاش می کنیم تا ذرات جامد معلق را با جداکننده غشایی از آب خارج کرده و سپس با کمک دو فن آوری مختلف نمک را از آب جدا می کنیم . “

در همین حال پژوهشگران موسسه VITO در آنتورپ بلژیک ، در حال آزمایش بر روی نانو فیلترها یا صافی های بسیار ریز و غشاهای جدید با کارآیی بهتر هستند که می تواند به بازیافت آب در  مصارف صنعتی کمک کرده و آن را از نظر تجاری مقرون به صرفه سازد .

پیتر کاونبرگ (Peter Cauwenberg) متخصص فن آوری های آب در موسسه VITO  در این مورد می گوید : ” با استفاده از سیستم فیلترهای غشایی متداول می توان بین 40 تا 70 درصد از آب آلوده را بازیابی کرد . در حالی که با این فن آوری جدید این میزان به 90 تا 95 درصد می رسد . “

سیستم غشاهای این فن آوری جدید به گونه ای است که بخار آب را عبور داده و از نمک جدا می کند . البته باید خاطر نشان کرد که عمر محدود و کوتاه این غشاها هزینه بازیافت آب را بالا می برد ، در صورتی که  این مشکل حل شود ، این سیستم کارآمد تر ، مقرون به صرفه تر و سازگارتر با محیط زیست خواهد بود .

کریستینا یونگفر (Christina Jungfer) میکرو زیست شناس پروژه تحقیقاتی اروپایی E4WATER ، در رابطه با این مشکل بزرگ می گوید : ”  البته این روش ها برای محیط زیست بسیار مناسب بوده چرا که  باعث حفظ آب و کاهش مصرف آن می شود و نیاز به منبع آب شیرین از بین می برد . لازم به ذکر است  از طریق این فن آوری های جدید مصرف انرژی نیز کاهش پیدا می کند . بنابراین فواید آن هم شامل صنعت شده و هم طبیعت را در بر می گیرد . “

در اینجا این پرسش مطرح می شود که بهترین روش تصفیه آب صنعتی چیست ؟ در حالی که نمی توان پاسخ ساده و کاملی را در این رابطه ارائه داد ، باید گفت که برای حل این مشکل هر کارخانه صنعتی و  شیمیایی باید از ابزارها و روش های مختلفی که با زنجیره تولید آن سازگار باشد ، استفاده کند .

کارلوس نگرو (Carlos Negro) مهندس شیمی دانشگاه Complutense شهر مادرید در این رابطه می گوید : ” به جای تصفیه آب در انتهای فرایند صنعتی ، ایده و نظری دیگر این است که آن آب مصرفی را در هر بخشی از مراحل صنعتی مورد بازیافت قرار دهیم . بنابراین با توجه به این روند ، یک مرکز سیستم تصفیه خاص نیاز است که با دیگر سیستم های تصفیه متفاوت خواهد بود . “

شرکت بلژیکی Solvic که به اداره یک کارخانه تصفیه آب می پردازد ، از شرکت های صنایع شیمیایی دیگر در این منطقه ، آب و مواد مصرفی زائد را تحویل گرفته و با استفاده از فن آوری های مختلف جدید به بازیافت آن ها می پردازد .

سابین تابرت (Sabine Thabert) مهندس شیمی و مسئول هماهنگ کننده مسائل مرتبط با محیط زیست شرکت Solvic در این رابطه می گوید : ” حرف ما این است که این مواد زائد ، زباله نبوده و باید از آنها دوباره استفاده کرد ، چرا که برای دیگر افراد مفید خواهد بود . در آینده نزدیک آب بسیار گران خواهد شد بنابراین در حال حاضر باید تلاش کرده تا راه حلی برای مشکلات بازیافت آب پیدا کنیم . “

ترجمه: احسان محمدحسینی

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا