ویروس‌هایی که از آسمان به زمین می‌بارند

تیمی از پژوهشگران  در مطالعات خود دریافتند میلیون‌ها ویروس به‌طور روزانه در فضای اطراف اتمسفر زمین در حال چرخش هستند که گاهی این ویروس‌ها به سطح زمین سقوط کرده و وارد محیط‌زیست می‌شوند.

ویروس‌ها دارای این مزیت هستند که می‌توانند در برابر شرایط نامساعد، مقاومت کرده و در لایه‌های بالای اتمسفر به حرکت خود ادامه دهند. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه ویروس‌ها در یک قاره به لایه‌های جو واردشده و در قاره‌ای دیگر فرود می‌آیند.

در این پژوهش برای نخستین بار ویروس‌هایی را که از سطح زمین به  سمت تروپوسفر (troposphere)، لایه‌ای از اتمسفر، اما پائین تر سطح  استراتوسفر (stratosphere) یعنی ارتفاعی که هواپیماهای جت در آن پرواز می‌کنند، محاسبه کردند. در بیشتر مواقع، این ویروس‌ها از سطح زمین به سمت لایه‌های اتمسفر حرکت کرده و گاهی هزاران کیلومتر جابه‌جاشده و سپس به روی زمین بازمی‌گردد.

دکتر کورتیس ساتل (Curtis Suttle) متخصص ویروس‌شناسی از دانشگاه بریتیش کلمبیا در کشور کانادا در این رابطه اعلام کرد: «همه‌روزه 800 میلیون ویروس در هر مترمربع از سطح زمین فرود می‌آید که از لایه‌های فوقانی جو به پائین سقوط می‌کنند.»

پژوهشگران همچنین در مطالعات خود دریافتند که بیشتر ویروس‌های فوق‌الذکر، ویروس‌هایی هستند که از سطح اقیانوس‌ها و دریاها به اتمسفر اسپری شده و دارای شاخصه‌های خاصی هستند که این موضوع را اثبات می‌کند. این مسئله می‌تواند توضیحی منطقی برای مطالعات 20 ساله پژوهشگران داشته باشد که دریافته بودند ویروس‌های موجود در مناطق مختلف جهان علی‌رغم وجود محیط‌های زیست متفاوت، ازنظر ژنتیکی با یکدیگر مشابهت دارند اما تاکنون دلیل قطعی آن مشخص نشده بود.

دکتر ساتل در ادامه توضیحات خود افزود: «ویروس‌ها دارای این مزیت هستند که می‌توانند در برابر شرایط نامساعد، مقاومت کرده و در لایه‌های بالای اتمسفر به حرکت خود ادامه دهند. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه ویروس‌ها در یک قاره به لایه‌های جو واردشده و در قاره‌ای دیگر فرود می‌آیند.»

ویروس‌ها تمایل دارند که روی ذرات ریز، سبک، و ذرات ارگانیک معلق در هوا سوار شده و به‌این‌ترتیب در مسافت‌های طولانی سفر کنند. ایزابل رک (Isabel Reche) متخصص زیست‌شناسی میکروبی از دانشگاه گرانادای اسپانیا در توضیح نحوه توزیع و گسترش ویروس‌ها در اتمسفر و ورود آن به زمین اعلام کرد: «ویروس‌ها و باکتری‌هایی که به‌طور عادی وارد اتمسفر زمین می‌شوند، معمولاً از طریق باران یا در مناطق صحرایی از طریق گردوغبار وارد سطح زمین شده و به مناطق جدیدی می‌رسند. هرچند تأثیر باران در پاک کردن ویروس‌ها از لایه‌های جو زمین کمتر از طوفان‌های گردوغبار است.»

در مطالعات انجام‌شده و نمونه‌برداری از محوطه‌هایی در کوهستان نوادا، پژوهشگران موفق به یافتن میلیاردها ویروس و ده‌ها میلیون باکتری شدند که به‌طور روزانه در هر مترمربع از زمین فرود آمده و انباشته می‌شوند. نکته جالب در این رابطه، بیشتر بودن تعداد ویروس‌ها از باکتری‌ها است زیرا پژوهشگران دریافتند که به‌طور نسبی در مناطق مختلف جهان تعداد ویروس‌هایی که به این طریق از آسمان به سطح زمین فرود می‌آیند، 9 تا 461 بار بیشتر از تعداد باکتری‌ها است.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در مجله تخصصی ISME Journal منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا