پلیس های چینی برای تشخیص چهره مجرم عینک آفتابی می زنند

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،با توجه به گزارش منتشر شده از سوی یکی از منابع محلی چین، پلیس‌های چینی به عینک‌های آفتابی خاصی مجهز شده‌اند که قادر به تشخیص چهره افراد و انطباق آن با پایگاه داده‌های مجرمین است.

در حال حاضر پلیس در حال آزمایش این عینک‌های هوشمند در ایستگاه قطاری در کلانشهر ژنگژو چین هستند تا بتوانند مسافرانی را که در طول تعطیلات سال نو چینی از این ایستگاه برای سفر استفاده می‌کنند، اسکن نمایند. بد نیست بدانید از این تعطیلات به عنوان بزرگترین مهاجرت انسان‌ها یاد می‌شود. بر اساس آمار ارائه شده توسط اداره پلیس این کشور، تاکنون در 8 پرونده بزرگ از این عینک‌ها استفاده شده که مهمترین آن مربوط به شناسایی 26 نفر است که از هویت جعلی استفاده کرده اند.

این عینک‌های آفتابی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که چینی‌ها در امور امنیتی از آن‌ها بهره می‌برند. آن‌ها همچنین از هوش مصنوعی برای شناسایی و ردیابی مجرمین در سطح شهرها استفاده می‌کنند. یک تخمین سرانگشتی پیش بینی می‌کند مجموعاً بیش از 600میلیون دوربین مداربسته تا سال 2020 در کنار فناوری‌های نوین دیگری از قبیل شناسایی افراد بر اساس الگوی راه رفتنشان، در چین به کار گرفته خواهد شد.

وال استریت ژورنال نیز در گزارشی نوشته که این عینک‌های آفتابی مخصوص توسط شرکت مستقر در پکن به نام LLVision Technology طراحی و ساخته شده‌ است. این عینک‌ها به یک نرم‌افزار بر روی تلفن‌های هوشمند متصل می‌شود. قیمت پایه‌ای این عینک‌ها حدود 635 دلار است که البته برای داشتن قابلیت تشخیص چهره، هزینه بالاتری به دنبال دارد.

در ادامه این گزارش آمده است؛ بر اساس ادعای شرکت سازنده، این گجت‌ها می‌توانند در کمتر از 100 میلی‌ثانیه، بین 10هزار مظنون را مورد پردازش قرار دهند. البته گفته شده که این عدد در بهینه‌ترین حالت ممکن محقق می‌شود و در استفاده در شرایط روزانه به علت آن چه «نویزهای محیطی» عنوان شده، این عدد ممکن است غیرقابل دسترس باشد.

یک چالش مهم در استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره در دوربین‌های مداربسته این است که در خیلی از موارد ممکن است تصاویر تهیه شده به قدری تار و فاقد کیفیت باشند که فرایند پردازش و تطبیق اطلاعات بسیار زمان‌بر و حتی غیرممکن باشد. اما با استفاده از عینک آفتابی برای تشخیص چهره این مشکل به کلی حل می‌شود؛ چرا که افسران پلیس به راحتی چرخاندن سرشان به این سو و آن سو قادرند مجرمین را شناسایی کنند. البته این ادعای رئیس شرکت سازنده، Wu Fei است.

استفاده از عینک آفتابی برای تشخیص چهره می‌تواند نگرانی‌های زیادی را در رابطه با حفظ حریم شخصی افراد مخصوصاً در کشورهایی مثل چین ایجاد کند.