راز خارق العاده بودن خودروهای تسلا

فرانتس فون هولتس هاوزن (Franz von Holzhausen) پیش از پیوستن به تسلا موتورز در سال 2008، یکی از نخبگان دنیای طراحی خودرو محسوب می شد و شاید بتوان او را تأثیرگذارترین طراح خودرو در نسل خود نامید.

فون هولتس هاوزن در گفتگو با بیزینس اینسایدر، از تجربیات کاری خود و همکاری با ایلان ماسک می گوید.

از دوران تحصیل در دانشگاه و شروع کار طراحی خودرو بگوئید.

اوایل دهه 1990 میلادی از مرکز هنری کالج طراحی در کالیفرنیا فارغ التحصیل شدم که کریس بنگل، هنریک فیسکر و جی. میز (طراحان برجسته خودرو جهان)، از جمله فارغ التحصیلان هم دوره ام بودند.

کار طراحی را ابتدا از جنرال موتورز آغاز و رودسترهای مختلفی را طراحی کردم. کار طراحی خودور را در شرکت مزدا (آمریکای شمالی) ادامه دادم و خودروهای مفهومی (کانسپت) برای این شرکت طراحی کردم. در ادامه، به جای کار در شرکت های خودروساز آمریکایی، ژاپنی و آلمانی، به یک استارتاپ در سیلیکون ولی پیوستم.

(فرانتس فون هولتس هاوزن و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا)

پیوستن به تسلا تصمیم مخاطره آمیزی نبود؟

دلیل پیوستنم به تسلا، ایده های متمایز ایلان ماسک بود. از ایده های سنتی صنعت خودرو ناامید شده و بدنبال ایده های جدید از جمله طراحی خودروهای برقی هوشمند بودم.

سال 2008 که به تسلا پیوستم، این شرکت در آستانه ورشکستگی بود و تنها یک خودرو – Lotus-based Roadster – برای فروش داشت. طی چند جلسه ملاقات با ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا)، متوجه دیدگاه، ارزش ها و حساسیت های مشترک شدم.

کار در تسلا را چگونه آغاز کردید؟

نقشه راه تسلا که توسط ایلان ماسک تهیه شده بود، ساده بود: طراحی و ساخت یک خودروی برقی (electric vehicle) هیجان انگیز که تصورات قبلی در مورد خودروهای EV را بطور کل تغییر دهد؛ خودرویی با قیمت بالا که به طرفداران خودروهای اسپرت فروخته شود.

تسلا با معرفی خودروی مدل S خود را به عنوان یک خودروساز واقعی معرفی کرد؛ در مورد طراحی این خودرو بگوئید.

خودروی مدل S (با قیمت حدود 70 هزار دلار)، بدون نیاز به جلب توجه، توجه بیننده را به خود جلب می کند. در طراحی خودروها از راهنمایی های ایلان ماسک نیز استفاده می کنم تا هر خودروی تسلا از هر جهت زیبا باشد. بحث زیبایی اصل اولیه محسوب می شود، چراکه در یک بازار رقابتی، خودروهای با ظاهر بهتر، فروش بهتری نیز خواهند داشت.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این شرکت همیشه و در تمام اجزاء فوق العاده بوده
    از مدیریت با درایت ایلان ماسک تا طراحی های زیبا در عرصه خودرو
    ولی علی رغم اینها هنوز نتونسته به شهرت و محبوبیت لازمش در دنیا برسه
    امیدوارم یه روز به جایی که حقش هست برسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا