توان علمی کشور را باور کنیم

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و اجتماعی، با 23 پژوهشکده، 3 پژوهشگاه، 147 گروه پژوهشی و 117 مرکز خدمات تخصصی، در طول نزدیک به 4 دهه عمر انقلاب اسلامی، خدمات فناورانه خوبی به جامعه علمی کشور ارائه کرده است.

لزوم توجه به ارتقاء و صادرات فناوری

دکتر پور عابدی خاطرنشان کرد: قاعدتاً شرکت‌های خارجی تمایل دارند بدون هیچ‌گونه رقابتی وارد بازار شوند، اما هیچ کشوری، بازار خود را به‌راحتی در اختیار خارجی‌ها قرار نمی‌دهد. اعتقاد ما براین است که باید حتماً با شرکت‌های خارجی کارکنیم؛ ولی این کار حتماً باید با برنامه‌ریزی باشد و در ازای بخش کوچکی از بازار که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، بتوانیم انتقال فناوری داشته باشیم و وقتی فناوری را کسب کردیم، آن را ارتقاء داده و به فکر صادرات فناوری به کشورهای دیگر باشیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در شرایط تحریم گفت: تحریم قاعدتاً باعث می‌شود که حتی پژوهش‌های فناوری با مشکلاتی مواجه شوند؛ اما پژوهشگران در جهاد دانشگاهی، این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل و فناوری‌های خوبی را در داخل بومی‌سازی کرده‌اند. در بحث مته‌های حفاری، نمک‌زدایی از نفت، دکل‌های حفاری، و حتی طرح اخیر الکتروموتورهای دور متغیر که می‌تواند جایگزین درایوهای دیگر با مصرف بالای انرژی و راندمان پایین باشد، پژوهشگران این نهاد کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند، ولی در این مسیر با مشکلاتی در قوانین و مقررات روبرو هستیم.

دکتر پورعابدی افزود: متاسفانه خارجی ها وقتی متوجه می شوند که ما در داخل به یک فناوری دست پیدا کرده ایم، برای اینکه نتوانیم با آنها رقابت کنیم، قیمت های خود را به یک دوم یا یک سوم کاهش می دهند. بیشترین مشکل ما درحال حاضر، مشکل بازار است. بعد از تولید و تجاری سازی فناوری، در مرحله بازار، حمایت زیادی از جهاد دانشگاهی نمی شود. در بحث تجاری سازی و تولید باید به موضوع اقتصاد مقیاس هم توجه شود.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به پروژه درایو دور متغیر (VFD) گفت: جهاد دانشگاهی سالها قبل به دانش فنی پایه این محصول دست پیداکرده بود، اما تقریباً نزدیک به یک دهه طول کشید تا بتوانیم صنعت را متقاعد کنیم که از این دانش و فناوری استفاده کند. الان حدود 3 سال است که پروژه درایو دور متغیر (VFD) ری به شاهرود طراحی شده و (روز گذشته) شاهد بهره‌برداری از آن بودیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ باور به توان داخلی و ملی در داخل کشور ایجاد شود؛ این به معنای نادیده گرفتن دنیا نیست. قطعاً باید با بهترین شرکت‌های خارجی ارتباط داشته و با آن‌ها کارکنیم، ولی درعین‌حال باید به توان داخل، نیروهای جوان و تحصیل‌کرده کشور، و به نهادهای پژوهشی و فناوری کشور اعتماد کنیم تا بتوانیم با استفاده از این توان، مشکل اشتغال جوانان تحصیل‌کرده کشور را حل کنیم.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. کشور ما توان علمی بالایی داره مه متاسفانه باور نداریمش
    خیلی خوبه که شما این توانایی ها رو تبلیغ میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا