بازیابی توان حرکتی پس از سکته مغزی با کمک ربات ها

بیمارستان جراحی مغز و اعصاب ملی لندن (National Hospital for Neurology and Neurosurgery) برای کمک به بیماران سکته مغزی و بازگرداندن  توان حرکتی به آن ها  ، از ربات های وی زه ای استفاده می کند . بخش فیزیوتراپی این مرکز ، به روبات هایی که دارای یک برنامه بازی کامپیوتری هستند ، مجهز است ، که با حداقل تکرار پانصد بار از یک حرکت خاص ، انجام آن را برای فرد بیمار آسان تر می سازد .

فرن برندر (Fran Brander) از فیزیوتراپیست های بالینی بیمارستان جراحی مغز و اعصاب ملی لندن در این رابطه می گوید : " استفاده از این ربات در برنامه توانبخشی بیماران سکته مغزی تنوع ایجاد می کند و باعث می شود تا تمایل آن ها به تمرکز و انجام حرکات افزایش پیدا کند . این حرکات برای بهبود این گروه بیماران ضروری بوده اما نمی توان تمامی  کار توانب خشی را به این ربات ها محدود کرد . فیزیوتراپیست باید در این کار حضور داشته باشند چرا که ربات نمی داند کدام ماهیچه خاص ضعیف بوده و نیازمند تقویت است .  

 

لازم به ذکر است که پیش از آغاز ورزش و انجام حرکات ، دامنه حرکت و توانایی دست بیمار در دستگاه کامپیوتری وارد می شود ، سپس ربات دست بیمار را با زاویه بسیار دقیق هدایت می کند . به این معنا که اگر بیماران برای انجام حرکت ، توانایی لازم را نداشته باشند ، ربات به آنها کمک می کند تا زمانی که بازو و مغز بیمار توانایی همکاری را پیدا کرده و حرکات را انجام دهند .   

یکی از بیمارانی  که دچار سکته مغزی شده و در حال حاضر از این ربات برای به دست آوردن توان لازم استفاده می کند ، در این رابطه می گوید : « وقتی برای مدت زمانی طولانی از دست خود استفاده نکرده باشی، فراموش می کنی این عضو مهم بدن  چه توانایی هایی دارد . در این جا به بیماران مهارت های جدید را آموزش می دهند . با استفاده از این دستگاه پزشکی ( ربات )  بیمار تشویق می شود تا دوباره دستش را به کار بیندازد و از آن استفاده کند . »

قابل ذکر است که استفاده از ربات ها و دستگاه های جدید به این معنا نیست که بیماران سکته مغزی به شیوه های معمول فیزیوتراپی نیازی ندارند بلکه می توان گفت   در انجام حرکات بسیار تکراری این دستگاه ها به بیمار کمک می کنند و در کارهای پیچیده تر فیزیوتراپیست ها یاری رسان آنها خواهند بود .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا